ביום חמישי, 12 בספטמבר - חמישה ימים לפני הבחירות לכנסת ה־22 - ישיק הליכוד בכפר המכביה את מטה החקלאים של המפלגה. עד עתה היה נושא החקלאות וההתיישבות העובדת אחד מנושאי הליבה של מפלגת העבודה, של מרצ, במידת מה גם של ישראל ביתנו ולאחרונה גם של כחול־לבן. הליכוד עסק בנושאים אחרים, ובהם חיזוק ההתיישבות בשטחי יהודה ושומרון.
מתברר שהמאבק על כל קול הביא גם את הליכוד להודיע שפניו אל החקלאות. עוד מתברר שיוזם הקמת מטה החקלאים וזה שמתכוון לעמוד בראשו הוא דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים בישראל, תושב מטולה. אמיתי ארגן בשנים האחרונות הפגנות חקלאים שנעו בשיירות אל משכן הכנסת, במחאה על מדיניות ממשלת נתניהו בתחום החקלאות. אמיתי אף טען שהתאחדות חקלאי ישראל אינה תקיפה במידה מספקת במגעיה מול משרד האוצר בראשות משה כחלון, שגם הוא חזר לשורות הליכוד.
3 צפייה בגלריה
צילום: יובל חן
צילום: יובל חן
צילום: יובל חן
בראיון לליאת רון ברדיו צפון סיפר אמיתי כי 1,500 חקלאים התפקדו לליכוד, והם לא הצליחו לתרגם את כוחם ואת עוצמתם במישור החקלאי, ולכן הוא החליט להקים את מטה החקלאים במפלגה. כשנשאל איך זה מתיישב עם העובדה שלפני כמה חודשים אמר בראיון לכלכליסט כי הוא מתכוון להקים מפלגת חקלאים שתתמודד בבחירות הקרובות, ענה אמיתי שהוא שליח ציבור של החקלאים ושהוא יפעל בכל מקום שבו הוא יוכל לייצג אותם. "אנחנו עוברים תקופות לא קלות ולא פשוטות עם ייבוא חסר אחריות, עם עלייה בשיעור מחירי המים, ובלי כלים שנוכל להתמודד איתם בעולם שהולך ומתפתח", אמר אמיתי. "לכן, בכל מקום שאוכל לדאוג לחקלאים ולטפל בכל מה שקשור לכושר התחרות וליכולת התחרות - אעשה זאת. בסך הכול כולנו נמצאים בעולם גלובלי אחד קטן, ואנחנו חייבים להיות תחרותיים, ובזה אני מאמין".
אמיתי, שהגדיר עצמו כליכודניק, הוסיף כי הסיבה שבחר לפעול במסגרת הליכוד, נעוצה בכך שזו מפלגה שיש בה פריימריז ושהמתפקדים יכולים להשפיע על הנבחרים. "נתניהו יזכה בבחירות, וזה ברור כמעט לכל אחד", ציין אמיתי. "מה שחשוב לי זה שכל חברי הכנסת וכל חברי הממשלה, שבאמת רוצים ומאמינים שצריך לטפל בחקלאות, יעשו את זה". בתגובה להערה שלפיה ייקח זמן עד שהחקלאים שיתפקדו לליכוד יוכלו להשפיע על מדיניות המפלגה, השיב אמיתי שההשפעה על השרים ועל ראש הממשלה כבר קיימת, ושהוא לא צריך להרצות להם יותר מדי על חשיבות החקלאות וההתיישבות.
אחת הדוגמאות שהוא הביא היא החתימה המזורזת ביום ראשון השבוע על הרפורמה בענף הביצים, שהתאפשרה הודות למעורבות של שי חג'ג', יו"ר המועצות האזוריות וחבר הליכוד, וכן של ח"כ ניר ברקת, המצטרף החדש לסיעת הליכוד.
3 צפייה בגלריה
צילום: אביהו שפירא
צילום: אביהו שפירא
צילום: אביהו שפירא
אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל בעשר השנים האחרונות, ומי שכיהן במשך עשר שנים לפני כן כיו"ר הלובי החקלאי כשהיה ח"כ מטעם מרצ, יוצא נגד המהלך של אמיתי, וטוען שהוא רק יזיק לחקלאות. "לאורך כל השנים שבהן אני עוסק בנושא החקלאות", אומר וילן, "תמיד הקפדנו לשלב נציגים מכל המפלגות ולשתף את כל המפלגות, כדי לגבש חזית רחבה של תמיכה בנושאים החקלאיים. מי שחושב שהוא יוכל להשפיע דרך מפלגה אחת, בסופו של דבר גורם לנו נזק. הרי החקלאים לא יצביעו למפלגה אחת, והבלוף הזה יתגלה גם לראשי הליכוד. הם יבינו שבסך הכול מדובר בתרגיל של יחסי ציבור".
אמיתי אמר שבזכות המטה החקלאי בליכוד הושגה ביום ראשון הסכמה על הרפורמה בענף הביצים. "זו דוגמה לפייק ניוז. שקר וכזב. ההסכם עם הלולנים כבר היה מוכן לתקציב 2019, וזה היה מהלך של עשר שנים שהוביל אותו צביקה כהן, סמנכ"ל משרד החקלאות להשקעות. את המהלך תקע בחודשים האחרונים מנכ"ל משרד החקלאות, ומי שהצליח לשכנע אותו לרדת מזה ולכבד את ההסכם הוא צביקה כהן, איש המקצוע, ולא דובי אמיתי בכובע הפוליטי החדש שלו".
3 צפייה בגלריה
צילום: יעל מוסן
צילום: יעל מוסן
צילום: יעל מוסן
עידן לב רן, יו"ר מפלגת הצפון ותושב היישוב הקהילתי חד נס ברמת הגולן, תוקף את המהלך של אמיתי במילים חריפות ביותר. "לכל מפלגה יש די־אן־איי שהוא הבסיס שלה", אומר לב רן, "וכמו שזה לא הגיוני להקים מטה מתנחלים במרצ, כך גם באשר להקמת מטה חקלאים בליכוד. בעיניי, הליכוד הוא מפלגה שבבסיסה היא נגד החקלאים ונגד ההתיישבות העובדת, מזוהה כל השנים עם מפא"י ועם מפלגת העבודה. הליכוד בנוי על אנשי ערי הפיתוח שעדיין נושאים משקעי עבר נגד הקיבוצים והמושבים והמפעלים החקלאיים שלהם. יכול להיות שדובי אמיתי יביא לליכוד 2,000 או 3,000 חקלאים, אבל עד שתהיה להם זכות הצבעה בפריימריז ייקח זמן, וגם אם הם יצליחו להזיז משהו, הם לא יצליחו לשנות את המהות של הליכוד, שהיא נגד החקלאים. זה לא דומה להשפעה שהשיגו בליכוד עובדי התעשייה האווירית בראשות חיים כץ".
איך אפשר לשנות את מצב החקלאים? "הדרך לשנות את המצב היא להצביע למפלגה שתדרוש את הדברים הבסיסיים שצריך לעשות עבור החקלאים, וזאת כתנאי לכניסה לממשלה ולחתימה על הסכם קואליציוני. לכן הקמנו את מפלגת הצפון, מפלגה שמבינה שהחקלאות היא מנוע הצמיחה בצפון, ושצריך לעשות מהלך גדול ולא ללקט כמה פירורים בתוך הליכוד".