ההחלטה על פיזור הכנסת ביום רביעי שעבר, תפסה את המטות הקיבוציים של העבודה ושל מרצ כשהם עדיין בעיצומם של סיכומי מערכת הבחירות לכנסת ה־21. כמו הרוב המוחלט של אזרחי מדינת ישראל, הם לא שיוו בנפשם כי החל מחצות של אותו יום החלה מערכת הבחירות לכנסת ה־22, ושעליהם להיערך ליום הבחירות שנקבע ל־17 בספטמבר 2019.
"מה שעומד בשלב הראשון על סדר היום אלו הבחירות ליו"ר המפלגה ולרשימה לכנסת", מסבירה חניק מרשק (גבעת השלושה), מזכירת מחוז הקיבוצים של מפלגת העבודה. "ביום שלישי התכנסה הנהלת המפלגה, והחליטה להביא לוועידת המפלגה, שתיערך ביום רביעי הבא, הצעה לקיים בחירות לתפקיד יו"ר המפלגה בקרב כלל חברי המפלגה ב־2 ביולי. הוועידה תחליט אם את היו"ר ייבחרו 3,400 חברי הוועידה, או בפריימריז של כל חברי המפלגה. נצטרך גם להחליט אם מקיימים פריימריז לרשימה לכנסת ה־22, או שמקפיאים את הרשימה שנבחרה לא מזמן לכנסת ה־21. אחרי שהנושאים האלה יוסדרו ניערך לדבר הכי חשוב, שזה איך מחזירים את חברי הקיבוצים לתמוך במפלגת העבודה".
1 צפייה בגלריה
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: אלכס קולומויסקי
אתם מתחילים להיערך לפעילות שטח בכל קיבוץ? "ברור, אין ברירה אחרת. לפני הוועידה יתכנס המחוז לדון בנושאים שעל סדר היום, ואולי לגבש את עמדתו בהם. אם יוחלט על פריימריז גם לרשימה לכנסת, הם יצטרכו להתקיים באוגוסט, וממש לא יישאר זמן לעבוד בשטח".
תקראו לאיחוד עם מרצ או עם כחול־לבן? "אני מניחה שנצטרך לקיים דיונים במחוז גם בעניין הזה". כשמרשק נשאלת אם יש לה אנרגיות למערכת בחירות נוספת, היא מודה שזה לא קל, אבל מקווה שזו תהיה הזדמנות לשנות את דפוסי ההצבעה בתנועה הקיבוצית ולהחזיר את מצביעי העבודה לביתם הפוליטי. "אני חושבת שזה לא היה נכון לתמוך באופן גורף בכחול־לבן", היא אומרת, "ואני שומעת מחלק מנאמני המחוז בקיבוצים שאנשים מצטערים על זה שהם הצביעו לכחול־לבן. אני מקווה שמפלגת העבודה תחזור למקומה הטבעי בתנועה הקיבוצית, אם באופן עצמאי ואם בחיבור כזה או אחר עם מפלגה נוספת".
יורי קנדל (להבות הבשן), רכז המטה הקיבוצי של מרצ, מספר שחברי המטה כבר קיבלו צו גיוס ויש להם תקציב ותוכנית עבודה לבחירות הקרובות. גם שם, כמו במפלגת העבודה, מחכים להחלטות בנושא הבחירות ליו"ר ולרשימה לכנסת, שחייבות להתקיים על פי התקנון לקראת בחירות לכנסת, ורק לאחר מכן יחל המטה לפעול בשטח.
"ב־16 ביוני תתכנס ועידת מרצ במועדון צוותא", מסביר קנדל, "ואז יוחלט באשר לבחירות. יש הצעות שונות, כמו להקפיא את הבחירות ליו"ר ולרשימה, או להקפיא רק את בחירת היו"ר ולבחור את הרשימה לכנסת, או לבחור יו"ר ולא את הרשימה. אם הוועידה תחליט על בחירות פנימיות זה יגזול הרבה אנרגיות עד יולי, כי במקום לעבוד כלפי חוץ נתעסק עם הפריימריז ונגיע רק בדקה ה־90 לשטח. זאת מפלגה דמוקרטית, ונפעל על פי החלטות הוועידה".
מה באשר למגעים לאיחוד עם העבודה או עם הרשימה המשותפת? "כרגע אנחנו לא יודעים מה קורה עם המגעים האלה. מובן שאם זה יבשיל לאיחוד עם אחת המפלגות זה גם ישפיע על העבודה שלנו בשטח".
יש ויכוח בקרב מצביעי מרצ בקיבוצים עם מי להתאחד? "יש במפלגה עשרות אנשים שמנהלים ויכוחים פנימיים בנושא הזה. ישנו הפורום היהודי־ערבי במרצ שכולל גם אנשים בכירים בתנועה הקיבוצית, ובהם יניב שגיא, שחושבים שצריך להעדיף את השותפות היהודית־ערבית. חלקם אפילו פוסלים את האפשרות של איחוד עם מפלגת העבודה. האמת היא שגם חברי הקיבוצים שחושבים שצריך להתאחד עם העבודה מחכים לראות מי ייבחר שם לראשות המפלגה. אני מניח שאם עמיר פרץ ייבחר תהיה לו נכונות לחיבור כזה, אבל הבעיה היא שלוח הזמנים צפוף מאוד, ויישאר לנו מעט מאוד זמן להתארגן. בכל מקרה, קיים שיתוף פעולה טוב בין המטות הקיבוציים של שתי המפלגות בראשות חניק מרשק ובראשותי".
למועצת התנועה הקיבוצית האחרונה הובאה הצעה שהתגבשה עוד לפני ההחלטה על הבחירות הבאות - להקים מחלקה פוליטית חדשה שאליה יצורף גם נציג של כחול־לבן. כיוון שלא דובר על הגדלת תקציב הפעילות הפוליטית, העומד על 700 אלף שקל, משמעות ההחלטה היא שתקציבי המטות הקיבוציים של העבודה ושל מרצ יקוצצו לעומת הבחירות הקודמות. בדיון התנגדו דוברים רבים להצעת המזכירות, וסוכם להמשיך ולעסוק בנושא בדיון נוסף במועצה.