להאמין בקהילה הקיבוצית המתחדשת
ראש מועצה אזורית נדרש בשנת 2018 לכישורים וליכולות פרט לכישורי מנהיגות, ליכולת ניהול, לחזון ולמדיניות.
1 צפייה בגלריה
להרחיב את מקורות הפרנסה. בית השיטה, צילום: מיכל זמיר
להרחיב את מקורות הפרנסה. בית השיטה, צילום: מיכל זמיר
להרחיב את מקורות הפרנסה. בית השיטה, צילום: מיכל זמיר
במועצה שלנו למשל - הגליל העליון - כל 29 היישובים שבה הם קיבוצים. המגזר הקיבוצי השתנה בצורה דרסטית בשני העשורים האחרונים. כל הקיבוצים אצלנו, למעט שלושה, מתנהלים לפי מודל הקיבוץ המתחדש, עם הפרטות עמוקות, תהליכים קהילתיים מורכבים, בנייה ופיתוח ביישוב הוותיק, שכונות חדשות וקליטת מאות תושבים חדשים בכל קיבוץ.
ראש המועצה האזורית בגליל העליון צריך "לאהוב קיבוץ" ולהאמין בקהילה הקיבוצית המתחדשת, המתגבשת, המורכבת מציבורים ומקבוצות מגוונות, שלהן צרכים ומאוויים דומים אך גם שונים.
הוא צריך להבין בכלכלה כדי לדעת לנהל תקציב שנתי של יותר מ־200 מיליון שקלים עם פעילויות ושירותים שהיקפם הולך וגדל עקב תהליכי ההפרטה בקיבוצים.
ראש המועצה נדרש לכישורים פוליטיים ולהבנת הכוחות והזרמים במערכת הפוליטית כדי להצליח לייצר קשרי עבודה טובים ולקדם את האינטרסים של האזור בעבודה עם שרים ממפלגות שונות ועם המנכ"לים במשרדי הממשלה, המגיעים לעיתים ללא היכרות מוקדמת עם הצרכים ועם אורח החיים המיוחד שלנו.
ראש מועצה טוב יגלה רגישות חברתית וסובלנות לצורכי כל קבוצות האוכלוסייה ביישוביו, יוביל תפיסה של "כולם בניי" - החילונים וגם המסורתיים, החבר הוותיק וגם התושבת החדשה, למנהל הקהילה וגם לשואל השאילתות.
ראש מועצה טוב יוביל מדיניות וסדר יום שבגינם נבחר לתפקידו, אך גם יהיה קשוב לרחשי לב הציבור ולצרכיו. הוא יישמר מפני הצעות מפוקפקות וקיצורי דרך, וישמור על טוהר המידות והכוונות.
ולסיום, ראש המועצה יהיה נגיש לציבור, ודלתו תהיה פתוחה לכל תושב. הוא יתקשר עם הציבור בכל סוגי המדיה - המסורתית והחדשה בעידן הרשתות החברתיות, יסביר את מדיניותו ואת מהלכיו בגובה העיניים, ויזכור תמיד שהוא נבחר לשרת את תושביו ולהיות שם בשבילם, ולא להפך.
דרור שפיר, מלכיה
לשקם את אמון התושבים
כמו בערים ובמועצות אחרות, גם במועצה האזורית מטה יהודה נפל לאחרונה דבר. ימים אחדים אחרי שייכנס לתפקידו ראש המועצה הנבחר, לצערי הרב ייכנס קודמו לכלא על עבירות של מרמה והפרת אמונים.
עובדה זו תלווה אותו ואת המועצה כצל מעיק. ראש המועצה הנבחר יֵשב על כסאו ויידרש לפעול במהירות לשיקום ולבניית האמון בין תושבי המועצה לנבחרים, ובין יישובי המועצה לעובדיה.
על ראש המועצה הנבחר לבזר את הסמכויות, למנות לצידו סגנים ואחרים בעלי יכולת ביצוע, ולאפשר להם לפעול בתחומי אחריותם.
מליאת המועצה היא הגוף האחראי והמפקח על פעילות ראש המועצה ועובדי המועצה. במליאה הנכנסת, רוב החברות והחברים יהיו חדשים. על ראש המועצה החובה לפעול מייד להכשרתם המקצועית כדי שיבינו את תפקידם, וכן כדי לצייד אותם בארגז הכלים הנדרש למילויו.
חשוב מאוד להפעיל את חברי המליאה כשותפים מלאים, ולא כאומרי הן, להצעות שמביא בפניהם ראש המועצה.
מערכת הבחירות שהסתיימה העבירה במטה יהודה טלטלה עזה ומשמעותית. חובה על כולנו, בראש ובראשונה על ראש המועצה, לחבק את כולם, לפעול לאיחוד השורות ולאיחוי הקרעים, ולקבל עלינו אחריות משותפת ורחבה לקידום המועצה.
רוב יישובי המועצה עברו תהליך משמעותי של התרחבות באוכלוסייה ובשירותים. יותר מ־30 אלף בעלי זכות בחירה מגיל 17 וכמספר הזה ילדים. המושבים, הקיבוצים, הכפרים הערביים והיישובים הקהילתיים עברו תהליכים שהביאו אותם למצב של דמיון רב וזהות בצרכים. הצטמצמה ורזתה הייחודיות המגזרית שאפיינה אותנו בעבר.
יש לפעול ככל הניתן להעצמת הוועדים המקומיים על ידי ליווי מקצועי רחב, הכשרה ובניית תהליך רב־שנתי של העברת תחומי אחריות ותקציבים, תוך כדי בניית אבני דרך לבחינת יכולתו של הוועד המקומי בכל יישוב.
ועדיין לא אמרנו מילה על ההתחייבויות היום־יומיות של המועצה ושל העומד בראשה בנושאים כגון שמירה על הזכויות בקרקע, חינוך, ביטחון, תרבות ופנאי, תעסוקה, טיפוח הדור הצעיר, חברה, תנועות נוער, ספורט, הגנת הסביבה, תשתיות ושירותי דת.
דוד דרומלביץ, רמת רחל
להעמיק את הקיום המשותף
המועצה האזורית גלבוע היא אחת המועצות המורכבות בארץ מבחינת הגיוון האנושי שבה: 18 מושבים, שמונה קיבוצים, חמישה כפרים ערביים ושני יישובים קהילתיים - מעין מיקרוקוסמוס של החברה הכפרית.
המועצה מתייחדת לא רק בפסיפס האוכלוסייה שלה, אלא בשיתוף פורה של כל מגזריה אלה עם אלה. האתגר המשמעותי יותר העומד בפני הנהגת המועצה הוא העמקת הקיום המשותף של המגזר היהודי והערבי - הן במימוש הצרכים והן בטיפוח פעילויות משותפות בחינוך, בתרבות, בספורט ועוד.
ציפיות תושבי המועצה באשר לשיפור איכות החיים מתמקדות בדאגה להסדרת התנועה באזור בעזרת מחלפים, ובהפיכת כביש 71 לדו־מסלולי, כדי לאפשר תנועה חופשית ללא פקקים. כביש זה עמוס ברוב שעות היום וגורם לתאונות ולבזבוז זמן יקר. כך גם הציפיות באשר לסילוק מטרדי הריח, ולטיפול יסודי במגפת התנים שחזרו אלינו.
היישובים הוותיקים משוועים לשדרוג של התשתיות הישנות הקורסות, שאינן עומדות עוד בעומסים. ביום־יום מתבקש לפזר יותר פחי אשפה, ולהוסיף פחים למיון מדויק ולמחזור.
אשר לתחומי החינוך והתרבות, יש ציפייה לתמיכה ולחיזוק של הפעילויות, הן ברמת היישוב והן ברמה האזורית, תוך כדי שימת דגש על החינוך הבלתי פורמלי ועל גופי התרבות (כמו למשל תיאטרון העמקים), וכן תוך כדי תמיכה במועדים ובחגים ביישובים פנימה.
ואם לדבר על ביתי שלי, בית השיטה, כעל משל ליישובים אחרים, הינה סל המשאלות: נדרש סיוע בשיפוץ אולם הספורט כהמשך לדברים שנעשו ביישובים שכנים. בבית השיטה מעל 1,300 נפש, ובה קהילת הילדים הגדולה ביותר בכלל יישובי המועצה.
כך גם באשר לבריכת השחייה הישנה בת שבעים השנים. בהקשר של ההרחבה, יש לחבר קו תקשורת פנימי לתושבי ההרחבה, כדי שיוכלו לתקשר ולהתעדכן בנעשה בקיבוץ, ולהפוך לקהילה אחת מאוחדת.
אך מעבר לכל דאגות היום־יום ניצב האתגר הגדול של הרחבת מקורות הפרנסה לתושבי המועצה. הגידול הדמוגרפי המהיר של אוכלוסיית המועצה מחייב הגדלת אפשרויות התעסוקה, ואכן מתבצע מהלך להוסיף שלושה פארקים תעשייתיים על השניים הקיימים. כמו כן מתוכננים מרכז יזמויות ומרכז הייטק.
אפרת שלם, בית השיטה