לאהרון ולנסי מכפר גלעדי (21 שנים בתפקיד ראש המועצה האזורית הגליל העליון), לזאב וולוולה שור מעין גב (18 שנים בראשות מועצת עמק הירדן) ולדני עטר תושב גן נר (21 שנים בראשות המועצה האזורית הגלבוע), היכרות ארוכת שנים עם המערכת האזורית והציבורית. הם גם יודעים דבר או שניים על מערכות בחירות למועצות האזוריות.
1 צפייה בגלריה
"הנבואה ניתנה לשוטים". (מימין) עטר, ולנסי ושור, צילומים: דוד (דדה) עינב, ארכיון ואביב לשם
"הנבואה ניתנה לשוטים". (מימין) עטר, ולנסי ושור, צילומים: דוד (דדה) עינב, ארכיון ואביב לשם
"הנבואה ניתנה לשוטים". (מימין) עטר, ולנסי ושור, צילומים: דוד (דדה) עינב, ארכיון ואביב לשם
השלושה כבר לא משמשים בתפקידים הקשורים למועצות האזוריות שבראשן עמדו, ולכן מרשים לעצמם לבקר את התנהלות המועמדים ופעילי המטה שלהם, וגם לערוך השוואה עם התקופה שבה הם התחרו על האזור.
בגליל העליון, למשל, מתקשים לזכור מערכת בחירות כה טעונה ורצופת האשמות ואיומים, כשלראשונה בתולדות האזור הצפוני עלו במהלך הקמפיינים מחלוקות בין תושבי ההרחבות בקיבוצים לבין הקיבוץ הוותיק.
ראש המועצה המכהן גיורא זלץ מלהבות הבשן, והמתמודד מולו גד יעקב, בן וחבר מנרה והיום תושב הכפר היווני במעין ברוך, ניהלו אמנם עימות הוגן בהתאם לכללי המשחק, אבל תומכיהם החליפו מהלומות הדדיות ברשתות החברתיות ובמפגשים ציבוריים.
ולנסי נזכר שבמערכת הבחירות האחרונה שבה התמודד על ראשות המועצה מול דורית אלמליח (שניר) ב-2012, עלו דברים לא פשוטים משני הצדדים "אבל בסופו של יום חזרנו להיות ידידים ומשתפי פעולה".
איך אתה מאפיין את מערכת הבחירות הנוכחית לעומת אלו שאתה עברת?
ולנסי: "לא מדובר במערכת בחירות חמה או אלימה מדי, לבטח לא מצד המועמדים עצמם, אבל פעילים של השניים כן חרגו מעט מהמקובל ולא התייחסו רק לנושאים כמו חינוך, מיסים, מהלכים אסטרטגיים, חזון לעתיד. יש לא פעם ירידה מתחת לחגורה וגלישה לגופו של אדם, ולא למה שהוא עושה או לא. זה לא מתאים לדי.אן.איי שלנו בגליל העליון וזה לא יצא בצורה כזו בעבר".
גם לא היו מתחים כאלה בין קיבוצים להרחבות שלהם.
"אי אפשר להסתיר את המתח הזה אבל אני יודע שהמועצה בראשות זלץ, שבו אני תומך, עושה המון כדי לצמצם פערים ולהביא את שתי צורות החיים לסטאטוס אחד. זה לא פשוט אבל אפשרי.
"מי שמגיע מהעיר לקיבוץ מתקשה להבין מדוע ישנם תשלומים שונים מעבר לארנונה שקיימת גם בעיר, ומי שחי בקיבוץ הוותיק מבין שחיי קהילה דורשים תשלומים נוספים מעבר לארנונה. על הפער בין התפיסות צריך לגשר".
דני עטר, יו"ר קק"ל, מתגורר ביישוב שממנו מגיעים גם המתמודדים לראשות מועצת הגלבוע: ראש המועצה המכהן עובד נור, לשעבר חבר עין חרוד איחוד, ומוטי כהן. עטר הודה שאינו מעורב בקמפיין זה או אחר, ושאינו יודע מה מבקשים השניים לעשות בקדנציה הבאה ואיך הם רואים את האזור בתקופת שלטונם.
"המערכת הנוכחית מאוד מנומנמת", אמר עטר. "אין אמוציות ברחוב. אני, שמתגורר ביישוב של השניים, לא קיבלתי מהם דבר שמצביע על החזון שלהם בחמש השנים הבאות.
"האחד מכריז על עצמו כמי שיביא מנהיגות אחרת, השני אומר שהוא טוב במעשים ולא בדיבורים ומזה אני מתקשה להבין מה הם רוצים. אני לא יודע מי ייבחר, זה נראה מאוד צמוד, אבל מה שבטוח זה שבדומה ל-25 השנים הבאות גם הפעם הוא יהיה תושב גן נר. הנבואה, כמו שאומרים, ניתנה לשוטים".
זאב וולוולה שור הצהיר על עצמו כתומך של ראש מועצת עמק הירדן המכהן עידן גרינבאום, וכך גם אמר למתמודד הנוסף תומר ארביטי מדגניה ב' שנפגש עמו. שור לא אוהב, בלשון המעטה, את איחוד הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות ליום אחד ואת השימוש שעושים הח"כים והשרים ביום הזה.
"נכנסו לקמפיינים של המתמודדים אלמנטים פוליטיים בוטים. פתאום אתה רואה חברי כנסת ושרים מתערבים לטובת מועמד זה או אחר, וזה דבר שלא נכון לעשותו", הבהיר שור.
"בתקופות שבהן אני רצתי לבחירות הכול היה ענייני וחברי ולא היתה התערבות חיצונית. אנחנו צריכים לדאוג לטובתו של האזור ולתושביו, ולא לטובת נבחרי ציבור מהכנסת. אני מקווה שלמרות הכול הטובים יותר ייבחרו, ולדעתי ישנם ראשי מועצות מעולים באזורים השונים".