גלבוע
יתמודד עובד נור, בן עין חרוד איחוד וכיום תושב היישוב הקהילתי גן נר, על כהונה שנייה, לאחר שנבחר ב־2015 לראשות המועצה בבחירות מיוחדות עקב היבחרותו של קודמו דני עטר לכנסת. מולו יתמודד מוטי כהן.
2 צפייה בגלריה
לצאת ולהשפיע. בחירות, צילום: אבי רוקח
לצאת ולהשפיע. בחירות, צילום: אבי רוקח
לצאת ולהשפיע. בחירות, צילום: אבי רוקח
הגליל העליון
ראש המועצה גיורא זלץ מלהבות הבשן יתמודד על כהונה שנייה בתפקיד מול גד יעקב, אחיינו של יצחק רבין, שהיה חבר מנרה ועבר להרחבה של קיבוץ מעיין ברוך. המועצה כוללת 29 קיבוצים, שלחלקם התווספו הרחבות קהילתיות. יעקב הודיע על התמודדותו לאחר שתא"ל במיל' מאיר (מייקה) מסטאי מההרחבה הקהילתית בקיבוץ שמיר חזר בו מרצונו להתמודד.
זבולון
בראשות המועצה כיהנו בעבר חברי קיבוצים, והאחרון בהם היה דב ישורון מקיבוץ יגור. על ראשות המועצה מתמודדים הפעם עמוס נצר מרמת יוחנן, ממלא מקום ראש המועצה איתמר שורקי מכפר חסידים, ודלית ספקטור מנופית.
חוף הכרמל
ראש המועצה כרמל סלע החליט לפרוש מתפקידו אחרי 15 שנים, ועל התפקיד מתמודדים אסיף איזק מקיבוץ החותרים, המכהן כראש אגף הצעירים בתנועה הקיבוצית, ורותם שטיינר־יוסף ממושב מגדים.
יואב
במועצה, שבעבר עמדו בראשה חברי קיבוצים, ממשיכה ראש המועצה, ד"ר מטי צרפתי־הרכבי ממושב סגולה, לכהונה נוספת וזוכה לתמיכת הקיבוצים.
מגידו
ראש המועצה איציק חולבסקי מעין השופט, המכהן בתפקיד מ־2013, מתמודד על כהונה שנייה בתפקיד. מולו מתמודד שחם מיטלר מקיבוץ דליה.
מנשה
ראש המועצה אילן שדה, המכהן בתפקיד 27 שנים ברציפות, ממשיך לכהונה נוספת ללא מתמודדים מולו. שדה נתמך הן על ידי הקיבוצים (המהווים כמחצית מהמועצה), והן על ידי המושבים, היישובים הקהילתיים והכפרים הערביים במועצה.
מטה אשר
ראש המועצה יורם ישראלי (געתון) הודיע כי לא יתמודד על כהונה נוספת. במקומו יתמודד סגנו משה דוידוביץ' ממושב בוסתן הגליל. ההודעה התפרסמה חמישה ימים לפני מועד סגירת הרשימות. מול דוידוביץ' יתמודד נמרוד לנגר מקיבוץ גשר הזיו.
משגב
מתמודדים על ראשות המועצה ענבר בזק, בת קיבוץ דן וכיום תושבת היישוב הקהילתי יובלים, ודני עברי מהמושב השיתופי יודפת.
עמק הירדן
מתמודד על כהונה נוספת עידן גרינבאום, תושב אשדות יעקב איחוד, שנבחר לתפקיד בבחירות מיוחדות ב־2016. מולו יתמודד תומר ארביטי מקיבוץ דגניה ב'.
עמק המעיינות
ראש המועצה יורם קרין מקיבוץ כפר רופין, המכהן מאז שנת 2009, מתמודד על תקופת כהונה נוספת. מולו יתמודד גיל פשחור מקיבוץ עין הנצי"ב.
גוש עציון
מתמודד על כהונה נוספת ראש המועצה המכהן שלמה נאמן מכרמי צור, שנבחר לתפקיד בבחירות מיוחדות בפברואר 2017. מולו צפויים להתמודד ירון רוזנטל מכפר עציון המנהל את בית ספר שדה כפר עציון, ומשה סוויל מתקוע, שהגיע למקום השני בבחירות המיוחדות.
גזר
ראש המועצה פטר וייס ממושב בן נון, המכהן בתפקיד מאז 1994, מתמודד במועצה בעלת הרוב המושבי מול רותם ידלין מכרמי יוסף, הנתמכת על ידי תנועת מקומי, ומול אורן אבלה ושוקי רגב. רותם זכתה לברכת הדרך מסבהּ, אהרון ידלין מקיבוץ חצרים, ומקווה לזכות בקולותיהם של חברי הקיבוצים במועצה ושל תושבים נוספים.
מטה יהודה
במועצה, שבה 45 מושבים ו־12 קיבוצים ומושבים שיתופיים, ניסה ראש המועצה המושעה משה דדון, בן מושב לוזית, להתמודד בבחירות לכהונה שלישית, אך פרש בספטמבר 2018 לאחר שחתם על עסקת טיעון ונגזרו עליו ארבע שנות מאסר.
על ראשות המועצה מתמודדים ממלא מקום ראש המועצה ניב ויזל מקיבוץ נתיב הל"ה (אביו מאירק'ה ויזל עמד בראשות המועצה לפני דדון), סגן ראש המועצה לשעבר יוסי משה ממושב זכריה, וערן אוחנה ממושב צלפון.
אשכול
גדי ירקוני מקיבוץ נירים מתמודד על כהונה שנייה, לאחר שנבחר לראשות המועצה ביוני 2015 בבחירות מיוחדות בשל היבחרותו של חיים ילין לכנסת.
מול ירקוני יתמודד אפרים מישוב ממושב אוהד. עד כה היה רוב קיבוצי במועצה, וכל ראשיה היו חברי קיבוצים. בשנים האחרונות חל גידול במספר תושבי המושבים והיישובים הקהילתיים, והוא כמעט משתווה למספר חברי הקיבוצים.
לפני מספר חודשים נפוצו שמועות על כך שבכוונתו של חיים ילין להתמודד שוב על ראשות המועצה, בעקבות חזרתו מקיבוץ נחל עוז למעמד תושב בקיבוץ בארי. ילין הבהיר שמדובר בספין, והנושא ירד מהפרק.
בני שמעון
במועצה, שמרבית יישוביה הם קיבוצים, מתמודד ניר זמיר מקיבוץ להב מול שגב כהן מההרחבה הקהילתית של בית קמה. סיגל מורן, גם היא מההרחבה של בית קמה, שעמדה בראשות המועצה מ־2009, הודיעה על פרישתה מהתפקיד.
שני מתמודדים נוספים, אושרית אל־על מתאשור וטובי שור מקיבוץ שובל, פרשו מהמרוץ וחברו אל זמיר. זמיר עמד בצעירותו בראשות ההנהגה הראשית של תנועת השומר הצעיר, ולאחר מכן ניהל את מפעל הבשר בקיבוצו ומילא תפקידים בקיבוץ ובמליאת המועצה. שגב כהן עמד בראש הוועד הקהילתי של בית קמה.
חבל אילות
לא יתקיימו בחירות, מאחר שד"ר חנן גינת מקיבוץ סמר, שנבחר לראשות המועצה ב־2016 לאחר פרישתו של אודי גת מקטורה, נותר מועמד יחיד. רוב יישובי המועצה הם קיבוצים.
חבל יבנה
מתמודד ראש המועצה משה ליבר מקבוצת יבנה על כהונה שנייה בתפקיד. מולו מתמודד אבי פוקס ממושב בני דרום.
חוף אשקלון
במועצה בעלת רוב מושבי וקהילתי מתמודד יאיר פרג'ון, המכהן כראש המועצה מאז 2007, על תקופת כהונה נוספת. מולו יתמודדו יריב קלרמן מקיבוץ יד מרדכי, דודי סעדה ממושב מבקיעים, רונן ליבנה ועו"ד איתמר רביבו.
מגילות ים המלח
ממשיך ראש המועצה אריה כהן ממצפה שלם לכהונה נוספת כמתמודד יחיד, לאחר שכיהן בתפקידו שלוש שנים מאז שנבחר בבחירות מיוחדות והחליף את חבר קיבוצו מוצי דהמן, שפרש מתפקידו בעקבות מעורבות בפרשת השוחד של פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו.
רמת הנגב
ראש המועצה ערן דורון מהמדרשה בשדה בוקר מכהן בתפקיד מאפריל 2017, עת הוכרז כראש המועצה לאחר שהתמודד כמועמד יחיד בבחירות המיוחדות על התפקיד (בעקבות פטירת ראש המועצה שמואל ריפמן מקיבוץ רביבים). כעת הוא מתמודד על כהונה נוספת בתפקיד.
שער הנגב
במועצה יתקיימו לראשונה בחירות לתפקיד ראש המועצה, לאחר שמאז הקמת המועצה ב־1950 עמד לבחירה מועמד יחיד ומוסכם. ראש המועצה מאז 2002, אלון שוסטר מקיבוץ מפלסים, החליט לא להתמודד על התפקיד, וההתמודדות תיערך בין אופיר ליבשטיין, חבר קיבוץ כפר עזה ויו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, לאל"מ במיל' נירה שפק, תושבת כפר עזה.
תמר
ראש המועצה דב ליטבינוף מקיבוץ עין גדי, המכהן בתפקיד מ־2004, מתמודד על תקופת כהונה נוספת למרות החשדות נגדו בפרשת השחיתות של פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו. מולו מתמודד אורי פרי־גל ממושב נאות הכיכר.
כבר לא שליחים של הקיבוץ
עמיר ריטוב, ממושב חירות, ראש המועצה האזורית לב השרון ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, המתמודד גם הוא על כהונה נוספת בתפקיד, רואה בדאגה את ההסלמה הקיימת לדבריו בהתנהגות חלק מהמתמודדים על ראשות המועצות האזוריות ותומכיהם במהלך מערכת הבחירות.
"אף על פי שאנחנו עדיין יותר מתונים מהמתמודדים בערים", הוא אומר, "גם אצלנו מתנהלים קמפיינים שליליים ברשתות החברתיות, והם אינם לרוחי. חלק מהמתמודדים ותומכיהם מרשים לעצמם לכתוב דברים חסרי שחר, ולא מרגישים מחויבים להציג עובדות, להביא הוכחות ולשמור על כללי הנימוס.
2 צפייה בגלריה
"בעד קידום נשים". ריטוב, צילום": מועצת אזורית לב השרון
"בעד קידום נשים". ריטוב, צילום": מועצת אזורית לב השרון
"בעד קידום נשים". ריטוב, צילום": מועצת אזורית לב השרון
"מדובר בהשמצות ובמתקפות החורגות מהמקובל, גם במסגרת הדמוקרטיה והרצון להחליף ראשי מועצות מכהנים. גם אצלנו אנשים יורדים לרמות נמוכות מאוד, ואני לא יכול לקבל את זה".
מה אתה מתכוון לעשות עם זה?
"אם יבחרו בי לראשות המועצה ואמשיך לכהן כיו"ר מרכז המועצות האזוריות, אני מתכוון לעסוק בכל מה שקשור בנושא כבוד ראש המועצה. אין לנו חסינות כראשי מועצות כמו לחברי הכנסת. אנחנו מחויבים באופן אישי לדאוג להתנהלות תקינה של המועצה, ועם זאת, לא שומרים עלינו מפני התושבים, ואלו יכולים להשתלח בנו באופן חופשי".
לדברי ריטוב, חלק מראשי המועצות הוותיקים החליטו לפרוש לאחר שמיצו את עצמם בתפקיד במשך שנים רבות, אך חלקם החליטו לעשות זאת גם בעקבות השיח האלים והקושי לתפקד במצב הזה.
האם יש עדיין מחויבות בקיבוצים ובמושבים להצביע על פי המגזר, או שכיום הכל אישי?
"כל הנושא הזה התעמעם כיום. לדעתי ההבחנה בין מועצות קיבוציות למועצות מושביות היא כבר די מלאכותית. זו כבר לא התקופה שבה היית שליח של הקיבוץ או של המושב וחזרת למשק. כיום הדגש, גם בקיבוץ וגם במושב, הוא על חיי הקהילה, וראש המועצה נבחר בעיקר בזכות כישוריו האישיים. יש עדיין נאמנות מסוימת למגזר, אבל היא הולכת ופוחתת".
מספר הנשים המתמודדות על ראשות המועצה אינו גדול. מה דעתך על הרצון לקדם שוויון מגדרי במועצות?
"אני בעד לקדם נשים בכל מקצוע, גם בראשות המועצות וגם בחברוּת במליאת המועצות, אבל כיו"ר מרכז המועצות אני מנוע מנקיטת עמדה התומכת בנשים המתמודדות מול ראש מועצה מכהן רק כי הן נשים".
בזמן הקצר שנותר עד ליום הבחירות מציע ריטוב למתמודדים להתמקד בארגון הלוגיסטי של יום הבחירות. "אנשים כבר גיבשו פחות או יותר את עמדתם בנוגע לזהות המתמודד שבו הם יתמכו", הוא אומר, "ולכן על המתמודדים לממש את הפוטנציאל בקלפי על ידי ארגון קפדני של יום הבחירות".
איך אתה מתכוון לקבל כיו"ר מרכז המועצות האזוריות את ראשי המועצות הוותיקים והחדשים שייבחרו לתפקיד?
"קודם כל, אני עצמי צריך להיבחר לכהונה נוספת. רק אז אפגוש את ראשי המועצות הנבחרים, שבדרך כלל הם אנשים איכותיים מאד שעושים עבודה מצוינת, ונגבש יחד את המשך הפעילות שלנו למען המגזר הכפרי. זה האתגר הגדול העומד בפני כל ראשי המועצות האזוריות".