מספר הנשים המתמודדות על ראשות מועצות אזוריות הולך וגדל. ענבר בזק, בת קיבוץ דן וכיום תושבת היישוב הקהילתי יובלים, הכריזה על מועמדותה לראשות מועצת משגב בבחירות שייערכו ב־30 באוקטובר 2018.
1 צפייה בגלריה
"אף פעם לא חשבתי שאני שונה". בזק, צילום: עמירם ציונוב
"אף פעם לא חשבתי שאני שונה". בזק, צילום: עמירם ציונוב
"אף פעם לא חשבתי שאני שונה". בזק, צילום: עמירם ציונוב
בזק (44) - נשואה לזיו, בן קיבוץ איילת השחר, ואם לשלושה (7, 10, 12) - היא בעלת תואר שני במינהל עסקים, הבעלים של משרד לאסטרטגיה עסקית ושיווקית, ומאחוריה שנים של ניסיון ניהולי בתחומי ההייטק והתעשייה.
התנועה הקיבוצית מוכרת לה היטב. לאחר נישואיה התגוררה עם משפחתה בקיבוץ מרחביה, ומשם הם עברו לקיבוץ סער והתגוררו בו שבע שנים. לפני שמונה שנים החליטו לבנות את ביתם ביובלים, לאחר שכמה קרובי משפחה שלהם עברו ליישובי מועצת משגב.
"בחינוך הקיבוצי שבו גדלתי לא היתה אפליה מגדרית", היא מבהירה. "אף פעם לא נתקלתי באמירות שמקומה של האישה הוא בבית ושמקומו של הגבר בחוץ. תמיד כולם עשו אותו דבר.
"מעולם לא חשבתי שאני לא יכולה לעשות משהו שהגברים עושים. מגיל 13 עבדתי בפרדס, סחבתי ארגזים, ואף פעם לא חשבתי שכאישה אני שונה.
"בקיבוץ עם הלינה המשותפת היתה גם עצמאות מגיל צעיר מאוד, וזה נתן לי הרבה ביטחון בחיים. חלק חשוב שלקחתי מהקיבוץ הוא המעורבות החברתית והקהילתית.
"בקיבוץ תמיד מעודדים למעורבות כזו, ובכל השנים שבהן עבדתי, הן כשכירה והן כעצמאית, כשחייתי בקיבוצים ובמשגב, לא חיפשתי איך אני עושה יותר כסף, אלא איך אני מצטרפת לוועדות ופעילה בכל מיני מסגרות.
"זה משהו שהגיע אליי מהקיבוץ, ולכן בחרנו לגור ביישוב קהילתי. היו חשובות לנו המעורבות הקהילתית והאפשרות לעצב את הקהילה שבה אנחנו חיים".
לפני שלוש שנים הקימה בזק את תנועת "עצמאים עושים שינוי" במחאה על היחס לעצמאים, וכיום בתנועה כ־30 אלף בעלי עסקים קטנים מכל הארץ. לצד פעילות זו, בזק פעילה במטה העצמאים והעסקים הקטנים של מפלגת יש עתיד, חברה בתוכנית "מובילים אזוריים" של אשכול בית הכרם, ועומדת מאחורי מיזמים חברתיים־כלכליים לפיתוח העסקים הקטנים בגליל.
"מאז ומעולם בער בי הרצון להשפיע", היא משתפת. "מאז שהגעתי למשגב אני מתנדבת במסגרות מגוונות שמאפשרות לי להשפיע על הקהילה שבה אני חיה. לאורך השנים הבנתי כי היכולת להשפיע בתפקידים ציבוריים גדולה במידה משמעותית מיכולתי להשפיע כפעילה חברתית. לכן החלטתי להגיש את מועמדותי לראשות מועצת משגב".
איזה שינוי את רוצה להביא למועצה?
"התחום שאני רוצה לפעול ולקדם אותו הוא העסקים הקטנים והתעסוקה המקומית. עולם התעסוקה הולך ומשתנה. בשנים הקרובות יפחתו מקומות העבודה, המכונות יתפסו את מקומם של העובדים, ויותר אנשים ימצאו את עצמם מובטלים.
"לכן אנשים צריכים להיות יזמים ופרילנסרים, והיום המועצה לא ערוכה לזה. אין מרחבי תעסוקה, ורוב העצמאיים עובדים מהבית. כבר היום בכל בית שלישי במשגב יש עסק קטן, והתפיסה שלי היא שצריך ליצור מרכזים שבהם העסקים הקטנים יוכלו לעבוד בשיתוף פעולה ובעזרה הדדית, ושהמרכזים צריכים להיות באשכולות יישוביים ולא רחוקים מדי מבתי התושבים".
המועצה האזורית משגב קמה ב-1982, ויש בה 35 יישובים, רובם יישובים קהילתיים כפריים, שישה מהם יישובים בדואיים, וחלקם קיבוצים מתחדשים קטנים ובהם לוטם, מורן, תובל ופלך.
מה את מציעה לקיבוצים האלו כדי שיצמחו ויתפתחו?
"עדיין מוקדם מדי. אני רוצה לשבת בחודש הקרוב עם התושבים ביישובים, ולשמוע מהם על הרצונות ועל הכיוונים שלהם. אני לא רוצה להחליט בשבילם מה טוב להם, אלא לקבל מהם את כל המידע. בעיקרון, המועצה צריכה לאפשר לכל יישוב לבנות את הצביון ואת הייחוד שלו, ולא לכפות עליו או להציע לו דברים מלמעלה".
זו פעם ראשונה זה עשור שאישה מתמודדת על ראשות מועצת משגב. בזק הודיעה על התמודדותה לאחר שרון שני, ראש המועצה הוותיק, הודיע על פרישתו מהתפקיד.
היא תתמודד מול דני עברי, חבר המושב השיתופי יודפת, המכהן זה כעשר שנים כסגנו של שני במועצה.
כשהיא נשאלת אם אינה חוששת שהתושבים יעדיפו מועמד עם ניסיון מוניציפלי, עונה בזק: "יש יתרון גדול מאוד לזה שאני באה עם ניסיון עסקי ולא עם רקע מוניציפלי. בעולם העסקי אתה כל הזמן צריך לרענן, לחדש ולחשוב מחוץ לקופסה, בעוד שאנשים המכהנים הרבה שנים בתחום המוניציפלי נעשים טכנוקרטים.
"אתה עסוק בניהול ובתפעול, ופחות עסוק ביצירת חזון, דרך וחשיבה מחוץ לקופסה. אני חושבת שאביא לתפקיד זווית חדשה ושונה".