כשנה וחצי לאחר פרסום ההסדרה החדשה של רשות החשמל בתחום החשמל הסולארי, הושק בסוף השבוע השדה הסולארי "עין צורים סאן" על אדמות קיבוץ עין צורים שבמועצה האזורית שפיר.
1 צפייה בגלריה
מקדמים מהפכה. השקת השדה, צילום: איתי פוגל
מקדמים מהפכה. השקת השדה, צילום: איתי פוגל
מקדמים מהפכה. השקת השדה, צילום: איתי פוגל
הפרויקט, שבנייתו החלה בחודש מאי האחרון בהשקעה של כ-40 מיליון שקלים, נמצא בבעלות "עין צורים סאן" – שיתוף פעולה בין חברת משקים & פרטנרס וקיבוץ עין צורים.
במסגרת הפרויקט, אשר הוקם בידי חברת בילקטריק ישראל, נחכרו 120 דונם של אדמות הקיבוץ ל-23 שנות הפעלת השדה הסולארי, ואלה עברו בחודשים האחרונים תהליכי שינוי ייעוד מקרקע לשימוש חקלאי לשימוש סולארי.
לאחרונה פרסם שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, את התוכנית האסטרטגית של משרדו "להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת", במסגרתה עד לשנת 2028 יופסק השימוש בפחם בייצור חשמל, בעוד שייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות יגדל ויעמוד על כ-17% אחוזים.
השדה הסולארי החדש, שיספק 7.61 מגה-וואט, צפוי להרחיב את היקף ייצור החשמל הסולארי ברשת, תוך הגשמת יעדי הממשלה לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת.
"החברה משקיעה מיליוני שקלים במיזמי אנרגיה סולארית, ושיתוף הפעולה עם הקיבוצים מאפשר לכולנו לממש את פוטנציאל האנרגיה הרב שקיים על אדמות אלו ולקדם יחדיו את מהפכת ייצור החשמל ממקורות ידידותיים יותר לסביבה", אמר חן מלמד, יו"ר משקים & פרטנרס.
שחר בן מויאל, מנכ"ל משקים & פרטנרס, הוסיף כי "השקת השדה החדש תתרום לחיזוק עצמאותם האנרגטית של הקיבוצים תוך יצירת הזדמנות כלכלית הן לקיבוצים, הן לחברה והן למשק.
הקמתו בפרק זמן קצר מאוד תוך הקפדה על איכות העבודה והחומרים, התאפשרה הודות לשיתוף הפעולה היעיל והפורה בין כל הגורמים המעורבים בפרויקט. אני משוכנע שהמשך שיתוף הפעולה יניב הצלחות רבות בעתיד".
יורם ישרים, מנהל עסקי קבוצת עין צורים, סיכם ואמר: "אנו מברכים על שיתוף הפעולה המוצלח עם חברת משקים & פרטנרס והגורמים המעורבים בפרויקט. לשדה החדש תרומה משמעותית ליציבותו הכלכלית של הקיבוץ ואנו רואים חשיבות רבה בהקמתו ובפיתוח פעילויות עתידיות נוספות בתחום האנרגיה המתחדשת".
משקים & פרטנרס, בבעלות "משקי אנרגיות מתחדשות", היא חברה בבעלות משותפת של משקי הנגב, משקי הדרום ומשקי הקיבוצים. החברה נמצאת בימים אלה בהקמת פרויקטים נוספים בהיקף של כ-30 מגה ואט, ונערכת להקמת עוד פרויקטים בהיקף של כ-100 מגה ואט במתח גבוה ובמתח עליון.