מכירות המפעלים הקיבוציים הגיעו ב-2017 לשיא כל הזמנים ועמדו על 44.5 מיליארד שקלים. כך עולה מנתוני סיכום השנה שהציג מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אופיר ליבשטיין, בכנס השנתי של האיגוד בכפר המכבייה.
1 צפייה בגלריה
הכיוון - השקעה בחברות הזנק. ליבשטיין, צילום: יח"צ
הכיוון - השקעה בחברות הזנק. ליבשטיין, צילום: יח"צ
הכיוון - השקעה בחברות הזנק. ליבשטיין, צילום: יח"צ
ההסבר לגידול במכירות טמון בפעילות הייצור של המפעלים מחוץ לגבולות ישראל, והיא הסתכמה בשיא רב שנתי של 9.7 מיליארד שקלים – גידול של 8.6 אחוזים לעומת השנה שעברה.
הייצוא הישיר מפעילות הייצור בישראל גדל באחוז אחד ל-14.2 מיליארד שקלים. במכירות בשוק הישראלי חלה ירידה של 3.6 אחוזים ל-12.3 מיליארד שקלים. ייצור המפעלים האזוריים קטן בכ-1% ל-8.3 מיליארד שקל.
ליבשטיין הסביר כי לאורך שני העשורים האחרונים עיקר הצמיחה של המפעלים הקיבוציים היא בחו"ל, והוכפלה פי 10 בתקופה זו. מבחינת המפעלים זהו ביטוי לגלובליזציה ולמגמות חיוביות של התקרבות לשוקי יעד, ייעול היצור ופיזור הסיכונים.
עם זאת, לדברי האיגוד מבחינת האינטרס הלאומי יש לשאוף להחזיר את הצמיחה לארץ כדי שהמשק ייהנה מתוספת מקומות עבודה.
ליבשטיין ציין שבשנה הנוכחית חל גידול חד בהשקעות הקיבוצים בסטרטאפים ואלה הסתכמו ב-76 מיליון שקל, גידול של 46 אחוזים לעומת השקעות של 52 מיליון שקל בשנת 2016.
בהשקעות בטכנולוגיה חדישה נטלו חלק 24 קיבוצים שהשקיעו ב-19 חברות הזנק. המגמה צפויה להתחזק בשנים הבאות, ולשמש אחד ממנועי הצמיחה העתידיים החשובים של הקיבוצים.