צרות טובות נחתו על הקיבוצים שמגדלים אבוקדו, והם מצאו פתרון יצירתי ולא שגרתי. הפרי הירוק הפך ללהיט ייצוא לאירופה, ומשיג שם מחירי שיא – מה שיצר מחסור בקרקע לצורך גידולו.
1 צפייה בגלריה
זני האבוקדו שישראל מייצאת. צילום: עיבוד מחשב ושאטרסטוק
זני האבוקדו שישראל מייצאת. צילום: עיבוד מחשב ושאטרסטוק
זני האבוקדו שישראל מייצאת. צילום: עיבוד מחשב ושאטרסטוק
בגרנות, הארגון הכלכלי הגדול של הקיבוצים, החליטו לפנות למושב שדה ורבורג בשרון, שבבעלותו היה שטח זמין של 500 דונם. במושב נענו בחיוב לפנייה, ובכך נוצר שיתוף פעולה לא שכיח בין קיבוצים למושב.
גרנות הוא הארגון הכי גדול שמגדל אבוקדו בישראל. הוא מאגד‭43 ‬ קיבוצים מהשרון עד הכרמל וגם המחזיק הגדול מקרב הקיבוצים במניות תנובה (‭.(9%‬ הארגון מחזיק מטעי אבוקדו בשטח של ‭25‬ אלף דונם - כ-%‭33‬ מסך מטעי האבוקדו בישראל.
כיום האבוקדו הוא המין הגדול ביותר בענף הפירות. הביקושים הגדלים בהתמדה באירופה הביאו לשתילה מזורזת של מטעים ויצרו מחסור בקרקע זמינה למטעים חדשים, מה שהביא לשיתוף הפעולה יוצא הדופן.
השבוע התפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, ממנו עלה כי בניגוד לפירות ולירקות רבים שמחיריהם ירדו – מחיר האבוקדו ממשיך לזנק ועלה ב-%‭.20‬ האבוקדו, ש-%‭60‬ מתוצרתו מיועד ליצוא, הפך לאחד הגידולים הרווחיים ביותר לצד התמרים, כאשר המחיר הגבוה מפצה את המגדל על השער הנמוך של היורו.
בשנים האחרונות נחשב האבוקדו באירופה ל"סופר פוד". באירופה נמכר האבוקדו מזן "האס", שאינו גדול, במחיר של ‭1.5-1‬ יורו ליחידה. בגרנות אומרים כי משתלות בארץ לא עומדות בביקושים, והארגון מבצע הזמנות לשתילים ‭4-3‬ שנים קדימה.
מנתוני מועצת הצמחים עולה כי נרשם גידול של ‭20%‬ בשטחי מטעי האבוקדו בישראל, ובמקביל הודיע משרד החקלאות שישקיע 18 מיליון שקל במיזמי מחקר ופיתוח זנים. יבול האבוקדו בעונת ‭2017-2016 ‬ היה ‭110‬ אלף טונות, מהם כ-‭61‬ אלף ליצוא. יצוא האבוקדו מישראל מוערך בכ-‭100‬ מיליון דולר בשנה.