שנה של צמיחה מתונה בלבד עברה על התעשייה הקיבוצית, כך על פי דירוג דן אנד ברדסטריט של 30 החברות הקיבוציות המכניסות ביותר ב-2016.
את הקפיצה הגדולה ביצעה חברת מיטרוניקס שבשליטת יזרעאל, יצרנית רובוטים לניקוי בריכות שחייה. היא עלתה מהמקום ה-22 בשנה שעברה למקום ה-18 השנה בזכות עלייה של 18 אחוזים במכירות. מחזור המכירות השנתי שלה הסתכם ב-560 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
שומרת על המקום הראשון. נטפים, צילום: יחצ נטפים
שומרת על המקום הראשון. נטפים, צילום: יחצ נטפים
שומרת על המקום הראשון. נטפים, צילום: יחצ נטפים
בעשירייה הפותחת מדורגות רק שתי חברות עם עליות גדולות במכירות: אבן קיסר, יצרנית משטחי הקוורץ, שמתאוששת וצמחה ב-6.5 אחוזים, וחברת פלסן סאסא, ממגנת צי הרכב של צבא ארה"ב במלחמות עיראק ואפגניסטן.
בשנים האחרונות יצאו הכוחות מהזירות הללו, והנשיא לשעבר ברק אובמה יזם הקפאת מכרזים חדשים למיגון רכבים, מה שהוביל לירידה חדה במכירות החברה. בשנה שעברה יצאו שוב לדרך מכרזים בהיקף ענק שבהם זכתה פלסן, והיא מראה ב -2016 צמיחה של 8.9 אחוזים.
את הירידה הגדולה בעשירייה רשמה גן שמואל מזון שמייצרת רכזי מיצים לייצוא. מכירותיה ירדו ב-7.3 אחוזים על רקע ירידה בצריכת משקאות קלים ממותקים בעולם.
אפרת שגב, סמנכ"ל הפיתוח בדן אנד ברדסטריט, הסבירה כי "התעשייה הקיבוצית מתמקדת בענפי תעשייה מסורתיים, ולמרות זאת מצליחה להצמיח חברות ענק מובילות בתחומן בעולם". בה בעת היא הסכימה כי המאפיין את דירוג 2016 הוא שהצמיחה הממוצעת במפעלים הייתה מתונה השנה.
העשירייה הפותחת
במקום הראשון ממשיכה לעמוד נטפים, יצרנית הטפטפות, עם מכירות של 3.2 מיליארד שקל וצמיחה של 2.3 אחוזים. נטפים מחצרים נשלטת על ידי קרן השקעות זרה שמציעה את החזקותיה בחברה למכירה.
במקום השני נמצאת חברה פחות מוכרת, למרות שמחזור מכירותיה עומד על 2.1 מיליארד שקל. מדובר באמבר, יצרנית תערובות מזון לעופות ולחיות משק, שעלתה ב-2.8 אחוזים ב-2016. החברה בבעלות גרנות לא מייצאת, אך היא ספקית המזון הגדולה לעופות בישראל.
2 צפייה בגלריה
מחזור של 2.1 מיליארד שקל. אמבר, צילום: יחצ אמבר גרנות
מחזור של 2.1 מיליארד שקל. אמבר, צילום: יחצ אמבר גרנות
מחזור של 2.1 מיליארד שקל. אמבר, צילום: יחצ אמבר גרנות
במקום השלישי, כמו בשנה שעברה, נמצאת אבן קיסר משדות ים. מחזור המכירות שלה ב-2016 עמד על 2.07 מיליארד שקל, רובו ליצוא.
עוד חברה לא מוכרת לציבור הרחב היא תמה, בבעלות מלאה של משמר העמק, שנמצאת במקום הרביעי. החברה נחשבת ליצרנית הגדולה בעולם בתחומה: רשתות לעטיפה ולהגנה על חבילות חציר וקש.
כמו כן, היא ספקית בלעדית של רשתות לכותנה וחציר לתאגיד הבינלאומי ג'ון דיר. מחזור המכירות השנתי שלה עמד על 1.7 מיליארד שקל, שמהווה ירידה של 1.3 אחוזים.
במקום הרביעי נמצאת על-בד ממשואות יצחק, שמייצרת מטליות לחות לרשתות שיווק בינלאומיות וסיימה את 2016 עם מחזור מכירות של 1.5 מיליארד שקל - עלייה של 1.1 אחוזים במכירות.
למקום החמישי הגיעה מילובר, המתחרה הקטנה של אמבר, שמייצרת גם היא תערובות מזון לעופות. החברה נמצאת בבעלות תשלובת מילואות של קיבוצי הגליל המערבי. מחזור המכירות שלה הוא 1.3 מיליארד שקל, עלייה של 3.7 אחוזים לעומת אשתקד.
במקום השביעי נמצאת פלרם תעשיות מרמת יוחנן, עם מחזור מכירות בסך 1.27 מילארד שקל, גידול של אחוז אחד. פלרם מייצרת לוחות לקירוי מפוליקרבונט, שבין השאר קירו את האצטדיון באולימפיאדת אתונה ומתקני ספורט באולימפיאדת בייג'ין.
במקום השמיני נמצאת פלסן סאסא שבבעלות קיבוץ סאסא, שמציגה גידול של 8.9 אחוזים במכירות לשנת 2016, עם מחזור של 1.1 מיליארד שקל.
במקום התשיעי נמצאת פלסאון, יצרנית צינורות הפלסטיק והאסלות ממעגן מיכאל. מחזור המכירות שלה ב-2016 הסתכם ב-1.08 מיליארד שקל, עלייה של 3.5 אחוזים במכירות.
את העשירייה הראשונה חותמת גן שמואל מזון, יצרנית רכזי המיצים מקיבוץ גן שמואל. מחזור המכירות שלה הסתכם ב-842 מיליון שקל.
נווית זומר, ממון