בגלריית הקיבוץ המתחדשת בגן שמואל מוצגת תערוכת יחיד מסקרנת של ארז אוזן תחת השם "תושב חדש". אוזן (31) מציג חבורת ציורים המאפשרת לצופה לחוות קיבוץ כתושב חדש, על כל המשמעויות העולות מהמושג - מבעד לעיניים חדשות, חוקרות, של תושב השואל שאלות ומתבונן בעיניים המודעות לסביבתו, למי שהוא, להיסטוריה האישית שלו.
אותן עיניים רעננות רואות את הניואנסים שהתושבים הוותיקים כבר אינם רואים. הן מבחינות בצבעים, ברעיונות וביישומם, בשאריות של כוונות. העיניים הללו מיטיבות לזהות מסורת ושברה, הן חדות דיין כדי לייצר לצופה משמעות של "מעבר למילים".
2 צפייה בגלריה
צילום: טל בדרק
צילום: טל בדרק
צילום: טל בדרק
אוזן גדל במושב ניצני עוז למשפחת חקלאים. כשחיפשו הוא וזוגתו - לפני שנתיים וחצי, רגע לפני הולדת בתם הבכורה - מקום עם קהילה חדשה שיוכלו להתמזג בה, הגיעו לעין שמר. "זה קיבוץ טוב, מלא באהבה", הוא אומר. "השורש הקהילתי חזק מאוד. עטפו אותנו. אחרי הלידה קיבלנו עזרה יוצאת דופן מהקהילה, כאילו שאנחנו גרים פה כל השנים".
הוא למד אומנות ועובד כמנהל מחלקת הפיסול והקרמיקה בפקולטה לאומנויות - המדרשה. בשנה הבאה יתחיל לימודי תואר שני בבצלאל. במקביל הוא חולק סטודיו פעיל עם עוד שני אומנים. בעין שמר התחבר עם קהילת האומנים המקומית. "הרבה דברים טובים קרו בעקבות זה", הוא אומר.
אוזן מייצר קולאז', חיבור של נופים, חיבור של משמעויות והוא עושה זאת מתוך השקט שבו הוא נע, במעין אדישות אגבית המאפשרת לו לקחת משקפיים של אנתרופולוג מבלי להיות מרוחק.
2 צפייה בגלריה
צילום: טל בדרק
צילום: טל בדרק
צילום: טל בדרק
התערוכה היא אירוע ראשון בסדרת אירועים בגלריה בקיבוץ גן שמואל, שאותה מנהלת ואוצרת אורית קוליקובסקי. האירועים הם חלק מפרויקט גלריית הקיבוץ המתחדשת, פרויקט שמטרתו היא לאפשר את המשך קיומה של גלריית הקיבוץ המיתולוגית והחזרתה להיות גורם משפיע ומוביל בעולם האומנות הישראלי.
אז מה אתה רואה בחדות בזמן שחברים החיים את הקיבוץ כל חייהם כבר רואים מטושטש?
"הקיבוץ מתעקש להישאר קהילתי. גם מה שנראה לקיבוצניק ותיק כמו מות הרוח הקיבוצית, כמי שבא מבחוץ אני מרגיש כמה הרוח הזו נשארה בגנטיקה של המקום".
גלריית הקיבוץ המתחדשת בגן שמואל אוצרים: אורית קוליקובסקי ועתר גבע שיח גלריה: שבת 7.9 בשעה 13:00 שעות פתיחה: יום ה' 18:00-16:00; שישי ושבת 14:00-11:00 נעילה: 21.9 לתיאום ביקור במועדים אחרים: 054-4973857