1 צפייה בגלריה
צילום: קרני עם עד
צילום: קרני עם עד
צילום: קרני עם עד
כשמרבית הזמרים בני דורו נחים על זרי הדפנה של עברם המפואר, מתעקש דודו זכאי (70) להמציא את עצמו מחדש ומפיק דיסק (בפיו תקליטור) של שירים חדשים לצד ביצועים לשירי אחרים שאהב. זכאי, בן עין השופט וחבר דליה, טוען שמעולם לא נעלם. נוסף על עבודתו כמנהל ייצוא במפעל "ארד" בדליה, הוא ממשיך להופיע בכל רחבי הארץ, להפיק ולהנחות מופעי זמר עם בנו מתן. הוא מקליט, מוציא דיסק חדש בשם "אדם ונוף", ולאחרונה גם ערך לעצמו יום הולדת במלאׂת שבעים עגול להיווסדו בהשתתפות מְבצעים רבים.
השיר "כמו שאת" שכתב והלחין במיוחד עבורו עילי בוטנר, בן קיבוץ עין כרמל, מושמע ברדיו וגורף מחמאות. מילותיו מספרות על האהבה של דודו ליעל, אשתו ואם ילדיו, בצד געגועים למי שגדלו ופרחו מהקן ועשו את השניים לבודדים יותר. "אהובתי תראי, נשארנו שנינו בעולם/ הילדים גדלו, עזבו, נסעו הרחק מכאן/ ומי ידאג לשנינו כשכבר לא נוכל יותר/ מי יזכור אותנו, מי יהיה כאן לספר" - כך נפתחת הבלדה המצמררת שממשיכה לרגש גם לאחר שקולו המלטף של זכאי חדל מלזמר. "וערב שיורד מביא איתו געגועים/ לבית שהיה לנו, לצחוק בחדרים/ לארוחות הערב במרפסת הקטנה/ רוקדים בסוד רק שנינו ודומעים ממנגינה", והשורות החותמות את השיר מביאות נחמה: "וגם אם לא אמרתי לך יותר מדי שנים/ את הכי יפה כמו מיליון שירים".
את הרפרטואר המפואר של זכאי, שהחל את דרכו בלהקת פיקוד מרכז והיה ממקימי צוות הווי צנחנים, מְתחזקת רשימת שירים הכוללת בין השאר נכסי תרבות כמו "אלעד ירד אל הירדן", "דרך ארץ השקד", "חייכי לי בשירים", "משחקים", "בשדה תלתן", וגם את "טוב לי בקיבוץ" - שכתב במיוחד עבורו אהוד מנור ז"ל.
זכאי, זמר מוערך המזוהה עם שירי ארץ ישראל, השתתף באופן קבוע בפסטיבלי ילדים בין השנים 1979-1974 וזכה פעמיים במקום השלישי. בשנת 2003 יצא אוסף השירים שלו "השירים ההם", שכלל את מרבית להיטיו האהובים, ובשנת 2008 אוסף נוסף בשם "עוד שירים", שכלל שני שירים חדשים שכתב. עם היוצרים שכתבו עבורו שירים ניתן למנות את נעמי שמר, מתי כספי, יורם טהרלב, רחל שפירא, דודו ברק ואברהם זיגמן.
איך נוצר החיבור שלך עם עילי בוטנר בשיר "כמו שאת" שיצא כסינגל ראשון? "השיר נולד תוך כדי עבודה על תקליטור חדש שהענקתי לעצמי לכבוד יום הולדתי השבעים. זה היה באולפן של אורי אופיר בקיבוץ משמר העמק. עילי בוטנר הקליט שם במקביל אליי. מדובר ביוצר מרתק שאחרי יצירתו אני עוקב כבר זמן רב. פניתי אליו שיכתוב שיר לאלבום החדש. הוא נענה מייד, ואף ציין שהייתי פס הקול של ילדותו. אומנם הוא התייחס בשיר לחוויית ההזדקנות של הוריו ולבדידות שלהם, חוויה הרחוקה ממנו כאיש צעיר ובעל משפחה, אבל מהשמיעה הראשונה הופתעתי מיכולתו של עילי לתאר את החוויה שלי ושל זוגות רבים בני גילי ואף צעירים יותר. התגובות הטובות שאני מקבל על הסינגל הזה לא זכורות לי מהעבר".
הדיסק הקודם שלך "זמן לאהבה" יצא בשנת 2013, וכעת החדש שכולל ישנים וחדשים. האם הוא מעין סיכום דרך ותקופה? "גם בתקליטור הקודם היו שירים חדשים בצד ישנים, וזכור ממנו השיר שכתב לי שייקה פייקוב בשם 'כבר מזמן לא כתבתי לך', שזכה להשמעות רבות. בזה החדש ישנו שיר בשם 'ילד הירדן' שכתבו לי דודו ברק וגידי קורן לזכרו של מודי סגל ז"ל מקיבוץ עמיר, שנפל במלחמת ההתשה, ושיר בשם 'אדם ונוף' שכתבו אלי נצר ודב כרמל, שאף עיבד את האלבום. הוא הוקדש ליובל השמונים של קיבוץ דליה. לצד אלו היו שירים כמו 'אחרי עשרים שנה' של שמוליק קראוס ו'אני גיטרה' של נעמי שמר, שנכתב במיוחד עבור בני אמדורסקי ובוצע על ידו. אני לא מסכם כלום, זו עוד תחנה בדרך, והקבלה של השירים מעודדת אותי להמשיך לשיר וגם להופיע".
השיר "כמו שאת" הוא נוסטלגי באופיו - רווי געגועים לתקופה שלא תשוב עוד, וגם ספוג אהבה לאישה שאיתך. אתה מרגיש בדידות חברתית ומשפחתית בבית הקיבוצי? "געגועים וזיכרונות הם חלק בלתי נפרד מהחוויה היום־יומית, גם כשאני מביט קדימה לאתגרים חדשים. השיר עוסק בחוויית זמן אישית, ויש בו, בזמן העובר, הן כדי להקהות והן כדי להעצים רגשות. ישנם ביטויים לפחדים שאיתם מתמודדים בני גילי, וגם לאהבה שאינה שמורה לצעירים ומקבלת ביטוי אחר בגילנו. לשמחתנו הילדים שלנו ממשיכים איתנו בקיבוץ, אבל די בתקופת ההתרחקות שלהם לצורכי עבודה כדי להבהיר את התחושה".
את ערב השבעים להולדתו בצד השקת התקליטור ציין דודו זכאי במסגרת מופעי "שיר ליל שבת" שהוא מקיים באופן סדרתי במשך 12 שנה עם בנו מתן באולם המופעים האזורי בעין השופט. אומנים רבים מהאזור מגיעים לערבים האלו, המושכים אליהם קהל אוהד גם מרחוק.
אתה מתעקש להמשיך לעבוד במלוא המרץ במפעל הקיבוצי לאחר שורה של תפקידי ניהול בקיבוץ ומחוצה לו, וגם מופיע היכן שרוצים לשמוע אותך. עד מתי? "כל עוד אוכל לעבוד ולהופיע לא אפסיק לעשות זאת. יש לי עניין רב בתחום התעשייה, וגם חיידק הבמה לא מרפה. כל חיי, לצד המשפחה, הקיבוץ הוא ביתי. אינני צריך להפסיק דבר כדי לעשות לביתי. באחד השירים החדשים שהוצאתי ממש עכשיו אני כותב 'השירים ההם מלווים אותנו עם הדמעות והחיוך ותום הנעורים./ הם ילוו אותנו עד לסוף הדרך, איתם נלך ומן הלב אנחנו עוד שרים'".
את התקליטור החדש של דודו זכאי "אדם ונוף" ניתן להזמין במייל zakaidudu@gmail.com