1 צפייה בגלריה
צילום: אילן סימן טוב
צילום: אילן סימן טוב
צילום: אילן סימן טוב
במופע רב משתתפים - "חוגגים 20 לאחים אסנר" - שיתקיים במוצאי יום העצמאות (9.5) בזאפה אמפי שוני, יציינו עוזי וחיים אסנר שני עשורים של פעילות מוזיקלית ענפה.
תקצר היריעה מלציין את שמות האומנים שיבצעו שירים בהפקה ובליווי של האחים, שביחד ולחוד הפיקו, עיבדו, וליוו (בפסנתר) עשרות רבות של חבורות זמר, ערבי מחווה, טקסים לאומיים, להקות צבאיות ועוד. מהבולטים שבהם: אורי בנאי, בן ארצי, רבקה זוהר, דורית ראובני, חנן יובל, דניאל סולומון, דורי בן־זאב, אלון אולארצ'יק ועוד רבים.
לאחים אסנר קשר קיבוצי הדוק ורב שנים. עוזי הבכור (63), מבוגר מאחיו חיים ב־13 שנה (ביניהם אח נוסף שאינו עוסק במוזיקה), וכבר 27 שנה הוא המנהל המוזיקלי והמלווה הצמוד של חבורת הזמר "האירוסים" מבית אלפא. נוסף על כך הוא עובד עם חבורת הזמר של מטה אשר בגליל המערבי. חיים, שנישא לבת קיבוץ בית השיטה, ובקרוב יעבור להתגורר בבית שבונים השניים בהרחבת הקיבוץ, מנהל מוזיקלית את חבורות הזמר של מסילות ושל עמק המעיינות.
השניים אינם קוטלי קנים בכל הנוגע להפקה מוזיקלית של להקות צבאיות ואזרחיות. עוזי נחשב לבוחן המיתולוגי ללהקות הצבאיות: חיל הים, פיקוד צפון, פיקוד דרום, פיקוד מרכז והנח"ל. הוא גילם את מוני, הקלידן בסרט "הלהקה", והיה מעורב בצד המוזיקלי של תוכניות מיתולוגיות כמו פרפר נחמד, זהו זה ורחוב סומסום. חווה אלברשטיין, יפה ירקוני, טוביה צפיר, צמד רעים ורבים אחרים הופיעו כשהוא מלווה אותם בפסנתר. נוסף על כל אלה הוא מעבד מוזיקלית ומלווה את זמרי אל על, נוסטלגיה חיפה, שרון מהוד השרון ועוד.
חיים אסנר זכור כמעבד המוזיקלי של "שבוע טוב" בערוץ הראשון במשך חמש שנים. הוא גם היה אחראי על הצד המוזיקלי של ביקור האפיפיור בישראל, על מופעי הפתיחה של פסטיבל כרמיאל, על יום הולדתו השמונים של פרס, על טקסי פרס ישראל, על "שרים עם הנשיא ביום העצמאות" ועוד. הוא הקים מחדש ועבד עם להקת הנח"ל, עם להקת פיקוד צפון ועם להקת פיקוד מרכז. חמישה אלבומים עיבד ליהורם גאון, ועבד גם עם דודו פישר, חנה לסלאו, גלי עטרי וירדנה ארזי.
השניים נוהגים להופיע יחד תחת השם "האחים אסנר" בערבי זמר בכל רחבי הארץ, בהם הם מארחים אומנים ושחקנים מזמרים. השניים מתמסרים בשנים האחרונות אך ורק לערבים המשותפים ולחבורות הזמר שהם מנהלים מוזיקלית.
"הרעיון של הערב היה שלי", אומר חיים, "אף על פי שבדרך ככל אחי ואני עושים הכל יחד ומחליטים במשותף. השנה אני חוגג 50 שנה להיווסדי, וחשבתי לציין את יום ההולדת נוסף על ציון עשרים שנות הצמד אסנר. החלטתי ללכת בגדול, ולארח אומנים רבים עם שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל של המדינה. יום העצמאות אידיאלי לדבר כזה. יש לנו אלפי 'מאמינים' שהולכים אחרינו בכל הארץ, ואני מאמין שגם לערב כזה יהיה ביקוש גדול".
איך הגעת בגילך המתקדם לקיבוץ בית השיטה, שבו אתה בונה את ביתך? חיים: "הייתי בלהקת הנח"ל. לאחר השחרור שלפה אותי מיכל וינברג ממסילות לטובת הקמת חבורת זמר שמבוססת על נשים בלבד. שם החלה דרכי כמעבד וכמלווה. הפקתי אירועים בבית אלפא, בחפציבה ובבית השיטה. שם גם הכרתי את העלמה היפה בעמק ונישאתי לה. אנחנו מתגוררים בגבעת עדה, אבל לפני כמה שנים החלטנו לקנות שטח בבית השיטה וכעת אנחנו בונים את הבית. יש לי חבורת זמר נוספת בעמק, בשם 'שדות שבעמק', והיא מבוססת על מגוון, שמוצניקים ודתיים, מהקיבוצים והיישובים בעמק. להופעות המשותפות עם עוזי אחי, שגר בגבעת שמואל, אנחנו נוסעים בנפרד אבל מדברים כל הדרך ועוצרים לשתות קפה. זה לא הכי חסכוני, אבל כך התרגלנו לעשות".
כיצד נבחרו האומנים שיופיעו בערב המחווה לאחים אסנר ולעשרים שנות פעילותכם המשותפת? "היה לא פשוט לבחור את המבצעים מתוך עשרות רבות, ואולי מאות, ששיתפו איתנו פעולה במשך השנים. בסוף הזמנו אנשים שטוב לנו איתם ושהם משדרים אווירה נוחה ונעימה. לא רק זמרים הוזמנו לערב הזה, אלא גם שחקנים ששרים, כמו דביר בנדק, אלון נוימן ואורי בנאי. יש שירים רבים של מנור, שמר, אלתרמן ועוד. כך למשל יופיע אלון אולארצ'יק את אחד משירי תש"ח, הן אפשר או היו זמנים. באחד הערבים שלנו הוא שר את שניהם והיה מצמרר. לדעתי הוא צריך להוציא דיסק של שירי קום המדינה".
עוזי אסנר שהה השבוע בדנוור (קולורדו, ארצות הברית) ועבד עם להקת נוצרים אוהבי ישראל. מייד עם חזרתו יתמקד בהכנות לערב המחווה לו ולאחיו. בשיחה טרנס־אטלנטית הוא מספר: "החלטנו לאסוף מן הגורן ומן היקב חברים טובים שמופיעים איתנו כבר שנים רבות, ולסכם איתם עשרים שנות פעילות שלי ושל חיים. בערב שייערך באמפי שוני יהיו שירי פלמ"ח, להקות צבאיות, החלונות הגבוהים, הגשש החיוור ועוד קלסיקות. המיוחד בערב הזה יהיה בכך שכל זמר, זמרת או צמד ישירו שירים שאחרים ביצעו במקור. רק דורית ראובני ('מסביב למדורה') וחנן יובל ('ימי בנימינה') ישירו שיר ששרו במקור. יש דברים שקשה לוותר עליהם. אני מבטיח ערב מרגש ומפתיע".
וחיים שב ומבטיח: "נופיע גם בעשרים השנים הבאות, ומדובר רק בתחנה אחת מני רבות, לא בסיכום. יהיה כיף".