לאחר פרישתו מפוליטיקה התגורר דוד בן־גוריון במשך עשרים שנה בקיבוץ שדה בוקר. החזון שלו, שאותו מימש הלכה למעשה, דיבר על הפרחת השממה ועל יישוב הנגב.
1 צפייה בגלריה
חיבורים מאתגרים וחד פעמיים. וולפה, צילום: יונתן דרור
חיבורים מאתגרים וחד פעמיים. וולפה, צילום: יונתן דרור
חיבורים מאתגרים וחד פעמיים. וולפה, צילום: יונתן דרור
עשרים שנה בדיוק מלאו בימים אלו גם לחזון של חבר הקיבוץ השיתופי, המלחין והמנצח פרופ' מיכאל וולפה, שהחליט למסד פסטיבל מוזיקה תחת השם "צלילים במדבר".
מאז מתקיים אחת לשנה הפסטיבל הייחודי, המשלב הרכבי מוזיקה קלסית ופיוטים עם מופעי מוזיקת פופ, רוק וקונצרטים לילדים ולנוער. השבוע, מיום רביעי ועד שבת, יועלו בשדה בוקר 23 מופעים, ואלפים צפויים להגיע אליהם מכל רחבי הארץ.
"בתחילת הדרך דובר על פסטיבל ניסיוני, ועל מוזיקה אומנותית יותר ומסחרית פחות", מסביר וולפה את גלגוליו של האירוע. "בשלב מסוים רצינו לפתוח את הבמה ליותר מוזיקאים בסגנונות נוספים, ואז נוצר תמהיל מיוחד, שבמסגרתו נפגשו לראשונה מבצעים קלסיים עם אומני פופ ורוק.
"מה שמאפיין אותנו מתחילת הדרך הוא העובדה שלמעט מופעי הילדים, המועלים בבקרים, כל השאר, כולל הקונצרטים, נכתבו במיוחד עבור הפסטיבל ויוצגו בו לראשונה. הכול ביוזמה שלנו ובחיבורים שערכנו".
תן דוגמאות בבקשה.
"נתן גושן יעלה קונצרט עם אמיר דדון, ואסתר רדא ומרינה מקסימיליאן ישירו לראשונה יחד שירים שעליהם עבדו במיוחד לפסטיבל שלנו. כך גם שלמה גרוניך ואילנית, שיעשו עיבודים מיוחדים לשירים שלהם. גם הפייטן שי צברי יעלה תוכנית מיוחדת לפסטיבל. בשנים הראשונות התפשרנו על מופעים שרצו, וזה היה כישלון גמור".
מהם ההרכבים הקלסיים שיופיעו בפסטיבל?
"ינגנו פה בין השאר הקאמרטה מירושלים, אנסמבל מיתר, רביעיית שדה בוקר ואנסמבל באר שבע. גם המנצח דורון סולומון יתארח אצלנו, נוסף על הרכבים של פיוטים יהודיים.
"יש לנו קהל שבוי שמגיע מדי שנה בשנה, והתחושה היא של התעלות רוחנית ותרבותית. הפסטיבל הזה הוא תגובה ניצחת לדיקטטורה התרבותית המקדשת מוזיקה מסחרית וקלה לעיכול. החיבורים שלנו מאתגרים וחד־פעמיים".
פרופ' וולפה מתרגש כשהוא מבקש לציין עוד שני אירועים שיתקיימו בפסטיבל השנה. "יהיה כאן אולפן פתוח של יוצרים בתחילת הדרך, הן כאלה מהתחום הקלסי, והן מתחומי הפופ והרוק. כל אחד מהם ינגן וישיר כמה דקות. זה נחשב למפגש מבוקש מאוד.
"נוסף על כך מתקיים מפגש של ילדים - ערבים ויהודים - לחזרות משותפות ולמופעים בשעות הצהריים. אף עין לא תישאר יבשה לנוכח אירוע כזה. הילדים כותבים את המוזיקה ומנגנים אותה. תהיה גם הופעה של רביעיית כלי קשת עם נגן הוויולן צבי כרמלי, והיא אמורה לרגש מאוד".
ומה עומד לקרות בעתיד מבחינת הפסטיבל?
"אני כבר עובד על השנה הבאה. יש מופע מיוחד שנכתב עכשיו ויעלה בעוד שנתיים. פרט לכך אני רוצה להרחיב את גבולות הפסטיבל, ולקיים קונצרטים בירוחם ובמצפה רמון. בשנות הפסטיבל הראשונות קיימנו אירועי מוזיקה ברחבי רמת הנגב, ובעתיד נחזור על כך בערים הסמוכות".