קבוצה של בוגרי מכינות קדם צבאיות, תלמידיו של בארי צימרמן ז"ל, ייסדה בעת האחרונה את "באר" – במת כתיבה לעשרות אלפי בוגרי וחניכי המכינות מרחבי הארץ. במסגרת הבמה החדשה תתקיים תחרות כתיבה לזכרו של צימרמן, שנפטר לפני כשנה בגיל 64. התחרות מיועדת לבוגרי המכינות הקדם צבאיות הכלליות, החניכים, המורים ואנשי הצוות.
1 צפייה בגלריה
מותו תפס אותנו לא מוכנים. צימרמן ז"ל, צילום: דוד (דדה) עינב
מותו תפס אותנו לא מוכנים. צימרמן ז"ל, צילום: דוד (דדה) עינב
מותו תפס אותנו לא מוכנים. צימרמן ז"ל, צילום: דוד (דדה) עינב
בארי צימרמן היה חבר קיבוץ גבעת חיים-איחוד, משורר, הוגה ומחנך. בהגותו ובכתיבתו עסק בעיקר בהתמודדות עם העבר היהודי וגיבורי הספרות היהודית, ובמקביל התמודדות עם השירה המודרנית ועם חיי הפרט בקיבוץ ובעיר.
היה פרשן מקרא ועסק רבות בפרשות השבוע. פרשנותו מתאפיינת בבקיאות מעמיקה במקרא ובפרשניו מצד אחד, וביכולות לשוניות וספרותיות מרשימות מנגד. בתוך כך עסק למעשה בליבת הנושאים של מורשת ישראל וצביונה הרוחני של התרבות והחברה, מה שחיבר אותו לתכנים המרכזיים של המכינות הקדם צבאיות.
לאחר שנפטר צימרמן, ביקשו תלמידיו במכינות הקדם צבאיות לעשות למען המשך היצירה ברוחו ולאורו. יובל כאהן, מייסד וראש מכינת "בני ציון" בתל אביב שבה לימד צימרמן מיום הקמתה, העלה את יוזמת הבמה בפני משפחתו ובפני דני זמיר, יו"ר ארגון המכינות הקדם צבאיות והתכנית החלה לקרום עור וגידים במהירות רבה.
"בארי היה אמור לחזור ללמד אצלנו בשנה שעברה לאחר הפסקה של כמה שנים", מספרת נועה בוקסבאום (רעים), מדריכה ומנהלת המשרד במכינת בני ציון, "וכבר ממש תיאמנו את לוח הזמנים ותוכנית השיעורים, והוא נפטר במפתיע שבוע לפני תחילת הלימודים.
"זה תפס אותנו לא מוכנים ובעצב גדול, וכבר אז היה ברור לנו שאנחנו רוצים לעשות משהו לזכרו. הייחוד שלו מכל המורים במכינה שהוא מאד הקשיב לחניכים ועזר להם למצוא את הקול שלהם, ואת הפרשנות שלהם לטקסטים ולמציאות. הוא נתן לחניכים בצורה מתוחכמת את הבמה ואת המקום. לכן רצינו לתת בשמו לבוגרי המכינות במה לחקור, לכתוב, לבטא את עצמם ולבחון את חייהם כיום, תוך עיון וחקר מחודש בכתביו".
התחרות תכלול שתי סוגות שבהן בלטה כתיבתו של בארי צימרמן – שירה עברית, וכתיבה פובליציסטית מסאית קצרה בעלת משמעות אקטואלית וברוח מקורות היהדות. כתיבה אותה כינה בארי 'מדרש'.
שני הכותבים הזוכים בשתי הקטגוריות, יזכו בפרס שתעניק משפחתו של בארי - שבוע של השראה וכתיבה באי היווני סמוטראקי, המקום בו כתב בארי את ספר שיריו האחרון. הפרסים יוענקו באירוע שיתקיים מדי שנה ביום הולדתו של בארי, נר ראשון של חנוכה.
במסגרת במת הכתיבה יוציא ארגון המכינות הקדם צבאיות מדי שנה חוברת, אסופת כתבים, שבה יכללו כתבים בולטים שהוגשו לתחרות, יחד עם יצירות של בארי.
"בימים אלו כבר מוגשים כתבי היד לתחרות", מציינת בוקסבאום, "והם יועברו במרוכז לחבר השופטים. קיבלנו כבר הרבה כתבי יד עד ה-20 באוקטובר, שבו קבענו בתחילה את מועד סיום הגשה. מתוך רצון לאפשר לאנשים נוספים מעולם המכינות לקחת חלק בתחרות, הארכנו את מועד ההגשה עד יום ראשון, 5 בנובמבר. פרטים אפשר לראות באתר מועצת המכינות".