לכבוד החג: הצצה להגדות פסח שליוו חיילים בכל תקופה ובכל מקום:
עוד על תרבות ואמנות בקיבוצים: כריכה רכה מציגים: רוק עם שורש קיבוצי כינרת: נאבקים בשיימינג דרך הצגה חינוכית זיכרון בסלון: להתחבר לזיכרון בבית
הגדות הודו ואוסטרליה שתי הגדות של פסח, נדירות, מהאוסף של אבירם פז ממשמר העמק, מגיעות הפעם מרחוק - מהודו ומאוסטרליה, ויחד אִתן ההיסטוריה של שתי מלחמות עולם. "היהודים הצטיינו בשירות בצבא הבריטי", מציין אבירם פז. "1,596 מהם קיבלו אותות הצטיינות, וחמישה מהמצטיינים קיבלו את 'צלב ויקטוריה', אות הגבורה הגבוה ביותר.
"ההגדה לחיילים יהודים ששרתו בהודו יצאה ב-1918 בנוסח מסורתי והוצאה לאור בכלכותה על ידי הועד למען חיילים יהודים בהודו, ויש בה הוראות לקיום סדר באותם ימים של מלחמה".
במלחמת העולם השנייה יצאה לאור הגדה במלבורן, אוסטרליה, שיועדה לחיילים יהודים שגויסו לצבא הבריטי. "הנוסח שלה מסורתי", אומר פז, "ובפתיחה מופיע איור שצייר האמן אפרים משה ליליין. הגדה זו יצאה לראשונה ב-1943, וגם בשנתיים שלאחר מכן".
הגדת שועלי שמשון "שועלי שמשון" היתה יחידת סיור של חטיבת "גבעתי", שפעלה בשנים 1947-1949.
שמה, שבחר אבא קובנר, שאוב מהתנ"ך: שמשון שלחם נגד הפלשתים קשר לפידים לזנבותיהם של 300 שועלים, והריץ אותם בשדות פלשת, שעלו באש.
היחידה זכתה גם לשיר: "ארבעה ארבעה על הג'יפ הדוהר/ ובוקע השיר מן הלב/ והשביל בדרכם מרקד מזמר/ זה השביל המוביל אל אויב". השיר נכתב כאשר ביקר מרדכי זעירא אצל אנשי היחידה, ואורי אבנרי, ששירת ביחידה, כתב את המילים.
הגדת קורס מפקדי יישובי עולים "זו הגדה מיוחדת מאוד ונדירה", מספר אבירם פז. "היא נכתבה במחברת ישנה של חיילים, בכתב יד, ושולבו בה קטעים מהווי החיילים, בצורה הומוריסטית.
הקורס התקיים במעברות עולים שסופחו בהמשך לטירת הכרמל. עיקר הפעילות במעברות וביישובי העולים התקיימה בין השנים 1950-1954. אחרוני התושבים פונו מהמעברות ב-1959".
תערוכה מיוחדת של הגדות קיבוצים מארכיון "שיטים" שבבית השיטה תוצג ביריד בירושלים יריד ההגדות המאוירות השנתי של "קול האות" פוסע השנה "בשביל החירות" ובוחן את המרחבים בהם נוצרות ההגדות. במהלך היריד יציגו אמנים את ההגדות המאוירות שיצרו, ויתארו לפני המבקרים את תהליך הבחירה והיצירה.
ביריד ההגדות (25.4, מלון ענבל בירושלים) תוצג תערוכה מיוחדת של הגדות קיבוצים מכל רחבי הארץ, שתלווה בהדרכה למעונינים. ההגדות המוצגות משקפות הלכי רוח ואידיאלים שהנחו את הקיבוצים בתקופות שונות בהיסטוריה מאז הקמתם.
מספרת עליזה מוס רבינוביץ, מנכ״לית קול האות - ארגון ירושלמי הפועל בתחום החינוך היהודי באמצעות אמנות: ״תערוכה מרתקת זו מציגה טקסטים ודימויים שונים מתוך מבחר הגדות ומעניקה לנו טעימה מהמסע של ׳היהודי החדש׳ המתהווה בקיבוצי ישראל כאדם חופשי העמל ונלחם למען חירות האדם באשר הוא, על רקע הקמת מדינה עצמאית בארץ ישראל. בהגדות הקיבוצים ניכרת התפיסה הרואה בחלוצים הבונים את קיבוצי ישראל אלטרנטיבה חדשה ל׳תועי המדבר׳״.
ההגדות המוצגות בתערוכה הן חלק מארכיון "שיטים - מכון החגים" שבקיבוץ בית השיטה, ומובאות באדיבותו.