כנראה שזו רוח המקום והקיבוץ: בדיסק הבכורה, "אל ההתחלה", שהשיקו חגיגית לפני כמה שבועות, מעלה בזיכרון עשיריית "החברים של ברנר" את "רביעיית גבעת-ברנר" - זו שהקליטה (ב-1968), והופיעה לאורך שנים בערבי "שירים לדני", לזכרו של סרן דניאל ורדון, בן הקיבוץ, שנפל במלחמת ששת הימים ועוטר באות גבורה.
עוד על תרבות ואמנות בקיבוצים: רמת יוחנן: הבמאית הקימה תיאטרון קהילתי בקיבוץ גבע: המתנדבת חוזרת לקיבוץ עם הכינור תיעוד כואב: מתמודדים עם התאבדות שני הבנים
גם בדיסק החדש אלה שירים עבריים "קלאסיים", או חדשים, אבל זה אותו מצב רוח נוסטלגי ורומנטי, בעיבוד ובליווי מינימליסטיים, וכמו הרביעייה של אז, גם העשירייה של עכשיו מהוקצעת, מוקפדת, כובשת בתמימותה ובשירתה.
ישי בונה, מורה לתקשורת, מתמחה בטלוויזיה הקהילתית ושר בריטון בעשירייה, הוא שהקים אותה. לגבעת ברנר הגיע מקיבוץ אפק בעקבות נישואיו ליעל (נכדתם של אנצו ועדה סרני), מתישהו בשנות השישים של המאה הקודמת. "כאוהב מושבע של זמר עברי, גדלתי על רביעיית גבעת-ברנר, והתקנאתי בה", הוא מספר.
"אחרי שהתפרקה חלמתי לחדש אותה, תוך התבססות על כמה מבוגריה. עבדנו כמה שנים, עברנו כמה גלגולים, עשינו כמה ניסיונות, אבל העסק לא המריא. לפני עשר שנים נוצרה סיטואציה ייחודית: חגית פורטנוי, רכזת התרבות דאז, עזרה למצוא תקציב ובאמצעותו להקים את הלהקה. זה לא היה עניין של מה בכך, בקיבוץ שהופרט עד דק".
בונה קושש תשעה חברים, "שהיו מוכנים להרפתקה", שמונה מהם פנסיונרים צעירים, וצעירים פחות, ביניהם נגר, מכונאי, איש שיווק, ומורי המוזיקה המיתולוגיים עמרי צור ומני צפריר, ורק אחד, פרופ' אסף מידני, צעיר בהגדרה (וסולן טנור משובח).
הקיבוץ, מצדו, מימן את שכרו של מעבד מוזיקלי חבר הקיבוץ, עמיחי רייס (כיום עם "כנסיית השכל"), שנתן לעשירייה "פוש מצוין". בהמשך, זה חמש שנים, עובדת הלהקה עם המוזיקאית ללי ניר מנען. "נוצרה בינינו כימיה, היא מחזיקה אותנו קצר".
בשגרה הם נפגשים לחזרות מדי יום ב', ולקראת הופעות הם נפגשים יותר, "אבל זה לא רק חזרות", נמס ישי, "זה כל פעם חוויה. אנחנו מארג חברתי קסום, והמפגשים חורגים אל מעבר לחזרות בלבד. תרבות של פעם".
תרבות של פעם, סגנון של פעם. "כי גדלנו על השירה הישראלית של פעם", הוא מתוודה, "ואנחנו אוהבים את השירים האלה. לאחרונה אנחנו עובדים על שירים חדשים, שכתב אבי פיינטוך, המעבד המוזיקלי שלנו. אלה שירים מאוד מרגשים, בסגנון הרומנטי. המעוניינים להזמין אותנו להופיע מוזמן ליצור עמי קשר בטלפון 050-5572355".
את הוצאת הדיסק החדש חב ישי לאשתו יעל, "זו שחולמת אתי, אשת החיל. זהו מעשה אהבה שלה, מתנה משפחתית ליום ההולדת השבעים שלי. באחת החזרות היא התייצבה והודיעה שזהו, מוציאים את הדיסק. אמרה, ולקחה על עצמה את כל ההפקה. לצערי, התקציב שלנו הספיק רק לעשרה שירים, מתוך רפרטואר שכולל כארבעים שירים, אבל אנחנו מאוד גאים בו.
"בערב ההשקה בקיבוץ, לפני שלושה שבועות, היתה תחושה של חזרה לפעם. צריך להבין שההפרטה בקיבוץ פירקה את כל העשייה המוזיקלית המפוארת - מקהלות, הרכבים, להקות, הכול מת. רק אנחנו נשארנו, וכל הזמן צריכים להיאבק על תקציבים, ולא כל כך מצליחים. התקציב החדש יתחיל בעוד חודש, ואני מקווה שנזכה שם למשהו".