האם תיתכן מציאות מקבילה? ומה הקשר בינה לבין מחשבים קוונטיים עתידיים? האם המוח האנושי מסוגל לאובייקטיביות? מה עטלפים יכולים ללמד אותנו על עצמנו? האם איינשטיין הבין את תורת הקוונטים? כיצד המוח והגוף מגיבים למצבי לחץ? ו מה הקשר בין האקלים, הצמחים ונגיפי הקורונה? עשרות מדענים ומדעניות ממכון ויצמן יגיעו ביום חמישי, 2.7.20 בשעה 20:30, לקיבוצים בעוטף עזה וישוחחו עם הבליינים על השאלות המדעיות הפתוחות ועל החיים "על הקצה" בחזית המדע העולמית. הכניסה חופשית – אך יש להזמין מקום מראש בברים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

פיטנגו בר - קיבוץ יד מרדכי

פז רייזל 054-2426444
פרופ' נחום אולנובסקי - אני אנווט: על מוח וזכרון בעטלפים ובני-אדם
עטלפים מנווטים בלילות חשוכים אל עץ הפרי האהוב עליהם, מרחק עשרות קילומטרים. עטלפים אחרים מזהים את טרפם בחושך כמעט מוחלט. מהם מנגנוני המוח שמאפשרים להם לעשות זאת? ומה האדם יכול ללמוד מהם?

החממה - קיבוץ ניצנים

סיון 0542194719
פרופ' בני גיגר - האם התקשורת באמת אשמה?
כיצד תאי גופנו מעבירים ביניהם מידע? מהי שפת התאים, איך התאים משדרים זה לזה, ואיך התשדורות נקלטות? האם תאים סרטניים הם לקויי תיקשורת? ואיך כל זה קשור לפיתוח תרופות מתקדמות?

הצריף הירוק - קיבוץ ארז

נורית רכזת תרבות 050-7431194
ד"ר נורית אברהם - האם אפשר לראות ולהזיז אטומים בודדים?
איך חלקיקי חומר יכולים לעבור דרך קירות? איך הפיסיקה הקוונטית משפיעה על חיי היום-יום שלנו? כיצד אפשר לסדר אטומים כמו לבני לגו? ואיזו טכנולוגיה עשויה להתפתח מהתופעות האלה?

המתפרה - פאב קיבוץ רוחמה

רובי - 050-7023816
פרופ' דוד הראל - האם נצליח אי פעם "להקליט ולשדר" ריחות?
האם אפשר יהיה יום אחד "לצלם ולהדפיס" או "להקליט ולשדר" ריחות? מדוע כל כך קשה לפתח מערכת כזאת? וכיצד נוכל לבדוק את מהימנותו של פתרון שמישהו יציע לבניית מערכת כזאת?

פאב הקוחליז - קיבוץ גבים

מירב קפלן 052-3926796
פרופ' יובל אורג - עולם קוונטי זעיר ומדהים
מהי תורת הקוונטים? היכן אנו פוגשים אותה בחיי היום-יום? איך להבין את התורה בעזרת אדוות עדינות בגבים מלאי מים? ולמה המדענים מתכוונים כשהם מדברים על ניסיונות לשזור מחשב קוונטי?

קיבוץ מפלסים - מועדון הקיבוץ

ענבר צורי 054-5663295
ד"ר הגר לנדסמן - חלקיק הנויטרינו - רואים שקוף רואים רחוק
בכל רגע (כן, גם עכשיו) עוברים דרך גופנו מיליארדי חלקיקים המגיעים מהחלל החיצון - חלקיקי הנויטרינו. למה המדענים נזקקים לגלאי ענק כדי לחקור אותם? ולמה הם מתקינים אותו מתחת לכיפת הקרח של אנטארקטיקה?

פבושקה - קיבוץ כפר עזה

נעמי - רכזת תרבות - 050-6831291
ד"ר שירלי דאובה-שולמן - נגיף על שבב – הרכבה לשם פירוק
כיצד אפשר למנוע את תהליך ההרכבה של נגיפים בתוך תאים, ובכך למנוע את התפשטותם? מדעני המכון משחזרים את תהליך ההרכבה של הנגיף על גבי שבב ובוחנים דרכים לבלימתו.

גרין פאב - קיבוץ ניר עם

איתי 054-5808235
פרופ’ אלון חן, נשיא מכון ויצמן למדע - הטוב, הרע והמכוער - תגובות המוח והגוף למצבי לחץ
מדוע תגובות המוח והגוף לגורמי לחץ חיוניות ליכולתנו לשרוד? מדוע אנשים מסוימים יותר עמידים בלחץ, ואחרים פגיעים יותר? האם יש הבדל בתחום זה בין גברים לנשים? ואיך כל זה משפיע עלינו במשבר הקורונה?

גזוגה בר נחל עוז - מועדון הקיבוץ

אבישי אדרי 052-2250523
פרופ' עופר פיינרמן - מעמד הפרט בממלכת הנמלים
האם קן נמלים הוא אוסף של פרטים? או שאפשר להתייחס אליו כאל אורגניזם בפני עצמו? איך הנמלים מתייחסות לעצמן? כיצד אפשר להפיק את המרב מן החיים והפעולה בקבוצה? ומה אנחנו יכולים ללמוד מאחיותינו הקטנות?

פאב גבולות - קיבוץ גבולות

אסף בן טובים 054-2467905 / דמיאן 050-2088826
פרופ' נעם סובל - איך חוש הריח משפיע על המוח?
מה מבדיל בין ריחות "טובים" לריחות "רעים"? האם אפשר להנדס ריחות? כיצד שאיפות ונשיפות משפיעות על כישורי החשיבה שלנו? ומה למדנו במשבר הקורונה?

קיבוץ מגן - מועדון הקיבוץ

אייל כספי רכז תרבות 054-7915970
פרופ' אליזבטה בוארטו - האם אפשר לשנות את ההיסטוריה
כיצד תיארוך מדעי של ממצאים ארכיאולוגיים שופך אור חדש על העבר של ירושלים, ומאפשר לנו להבין טוב יותר תהליכים בהיסטוריה של עמנו.

קיבוץ סופה - בריכת הקיבוץ

מעיין 050-3068631
פרופ' קרינה יניב ופרופ' אלדד צחור - חידוש רקמות - רפואת העתיד
כיצד הופך תא בודד – ביצית מופרית – לעובר שלם? איך בהשראת תהליך התפתחות העובר – ובעיקר התפתחות הלב, וכלי הדם - מקווים המדענים לפתח גישות מתקדמות לריפוי מחלות?

ברדו - ניר יצחק, פאב הקיבוץ

מיכל רכזת צעירים 052-4269514
פרופ’ גדעון שרייבר - החיים המסתוריים של החלבונים
חלבונים חשובים למזון ולבריאות. אבל מה באמת קורה בעולמם הקסום של החלבונים? ומה בכלל הם עושים בחיים? איך הם קשורים למחלות – לרבות הקורונה, וגם לתרופות?

קיבוץ בארי - פאב הקיבוץ

ירון שזר 054-7918955
פרופ' ארנסטו יוסלביץ' -האם הגודל קובע? ננו-חומרים שישנו את חיינו
מהי ננו-טכנולוגיה? האם מגדלים של ננו-חוטים יביאו אותנו לחלל החיצון? כיצד אפשר לעצב ננו-צינורות וננו-חוטים כרצוננו? ומה צופן העתיד?