פסטיבל ישראל 2020, שהיה אמור להיערך בחודש יוני האחרון ונדחה עקב מגפת הקורונה, יצא לדרך ויתקיים בתאריכים 12-3 בספטמבר 2020.
"זה לא שאין חיים בלי תרבות, תרבות היא החיים", אומר איל שר, מנכ"ל הפסטיבל. "פסטיבל ישראל 2020 מוקדש לכל האמנים והאמניות שעושים את העולם שלנו טוב יותר. עשייה תרבותית זאת המחאה שלנו. לא מוותרים! כמו כל פעילות אמנותית ועסקית בימים אלה, כמו ניהול החיים עצמם, קיום הפסטיבל בתנאים הנוכחים של אי וודאות ומציאות המשתנה מרגע לרגע הנו אתגר אמנותי, הפקתי וניהולי יומיומי. אל מול הטרגדיה הרפואית, הריחוק החברתי, השבר הכלכלי והשסעים הפוליטיים המציפים את חיינו, אנחנו רואים חשיבות עצומה בשמירה על רצף של עשייה תרבותית, חברתית וקהילתית לרווחת הקהל, האמנים, נותני השירותים המקצועיים וכלל סקטור התרבות".
3 צפייה בגלריה
מתרגלים אמפתיה
מתרגלים אמפתיה
מתרגלים אמפתיה
(צילום: תמר לם)


3 צפייה בגלריה
ורטיגו
ורטיגו
ורטיגו
(צילום: תמר לם)
השנה מתמקד הפסטיבל ביצירה ישראלית מקומית. התוכנית האמנותית, שגובשה עוד טרם התפרצות המגיפה, נוגעת בסוגיות שעמן כולנו כחברה מתמודדים עתה: קהילה, משפחה, מפגש, נגיעה, אמפתיה, אינדיבידואליזם וטכנולוגיה, גילנות, דמוקרטיה, קבלת האחר ועוד. בנוסף יקיים הפסטיבל התערבויות אמנותיות במוסדות ציבור ובקהילה, וכנסים מקצועיים שיעסקו בתפקידה של התרבות ובחיוניותה במציאות המשתנה.
"הקורונה משטחת לנו ולעולם את האגו ולוחשת לנו באוזן להתחיל לחשוב אחרת: לשים את האחר תחת האור שלנו", מסביר המנהל האמנותי של הפסטיבל, איציק ג'ולי. "בחומרים שיוצגו בפסטיבל טמונים חיפוש ומשאלה לאמנות שמבקשת לזוז מסביבתה המוכרת אל עבר הציבור ולהציע לו להיות שותף פעיל ויוצר".
בתקווה שעד תחילת ספטמבר ניתן יהיה לקיים את המופעים עם קהל, הפסטיבל יתקיים בהתאם להנחיות התו הסגול. התוכנית האמנותית תצולם בכל מקרה ותשודר באתר הפסטיבל בליווי חבילות תוכן מעשירות הכוללות תיעוד תהליכי יצירה, ראיונות עם אמנים ומבצעים ושיתוף הצופים. המופעים יתקיימו באולמות תיאטרון ירושלים, במרכז המוזיקה עדן תמיר בעין כרם ובמרכז החדש לאמנויות הבמה בתלפיות, ביתם החדש של הזירה הבינתחומית אותו יחנוך הפסטיבל בערב מיוחד.
בין המופעים: Shape On Us - הכוריאוגרף הישראלי שרון פרידמן ו"ורטיגו-כח האיזון" חוברים יחד ליצירה המשלבת רקדנים בעלי יכולות מגוונות; מתרגלים אמפתיה - יסמין גודר, מהכוריאוגרפיות הישראליות המשפיעות ביותר בסצנת המחול בעשורים האחרונים, מציגה יצירה חדשה הבוחנת את האפשרות לחלץ איכויות אנושיות כמו חמלה, הכלה ורגישות מתוך האקט המחולי; מתרגלים אמפתיה 2 על 2 - פורמט מיוחד לשני פרפורמרים ולשני אנשים בקהל שיחלקו מסע אינטראקטיבי בן 25 דקות שבו יבחנו כיצד ניתן להפוך את מה שנתפס כמגבלה – שמירה על מרחק של שני מטרים – למרחב פוטנציאלי ליצירת אינטימיות, משחקיות, ריפוי וגילוי משותף; כחולות - הכוריאוגרפית גלית ליס ממשיכה להנכיח את "האסתטיקה הפיזיולוגית" של הגוף המבוגר בזירת המחול העכשווי. ביחד עם אנסמבל שמורכב מ-14 נשים רוקדות בגילאי 80-65, היא בוחנת את הוויית ההתבגרות והזִיקנה דרך גוף ותנועה ואת התפיסות החברתיות והפוליטיות הרווחות; שגרת חירום - ״תנועה ציבורית״, אחת הקבוצות המעניינות והייחודיות שפועלות בנוף הפרפורמנס המקומי בשני העשורים האחרונים, ממשיכה לבחון אפשרויות פוליטיות ואסתטיות הטמונות בקבוצת אנשים שפועלת יחס, ובוראת טקס שמציע התבוננות מחודשת במערכי הזהות שמעצבים את המרחבי הציבורי והאישי; "החולמים" - האמן הרב תחומי נדב ברנע מעלה פרפורמנס למסכי פלזמה, תפאורה וגופי תאורה העוסק בחלומות, שאיפות, חזון ותקווה; פרוייקט אייכמן - טרמינל 1 - היוצרת והבימאית לילך דקל-אבנרי ביחד עם קבוצת פאתוס-מאתוס מציעה התבוננות מחודשת במשפט אייכמן.
3 צפייה בגלריה
כחולות
כחולות
כחולות
(צילום: אלי פסי)
פסטיבל הג'אז הבינלאומי בירושלים, מבית היוצר של פסטיבל ישראל, בניהולו האמנותי של החצוצרן אבישי כהן ובשיתוף הצוללת הצהובה ומוזיאון ישראל, הוקדם מדצמבר ויתקיים בתאריכים חופפים לאלה של פסטיבל ישראל ב- 8-10.9.20 בגן הפסלים ובגלריות המרהיבות של מוזיאון ישראל. שני הפסטיבלים יקיימו מספר אירועים משותפים.
באירוע משותף לפסטיבל ישראל ופסטיבל הג'אז הבינלאומי תתקיים סדרת מופעים בניהולם האמנותי של תמיר מוסקט ואבישי כהן ובו מפגשי מוזיקה במרחב הפתוח של גן הפסלים ובגלריות המרהיבות של מוזיאון ישראל. הקהל מוזמן לשלושה ערבים מתמשכים שייקחו אותו למסעות מוזיקליים בין משפחות שונות של מוזיקאים ושל יוצרים. בין המפגשים: דודו טסה עם האחיות אל כוויתי, מארק ופרץ אליהו עם משפחת מיינר (עטר והד מיינר עם ריף כהן), יסמין ולילה מועלם עם ספי ועונגי ציזלין, נגה ארז ואורי רוסו במופע שמינייה אקוסטי, נטע ברזילי עם האחים שלה ורונה קינן בפרויקט משפחה עתידית עם מקהלת מזמור ועוד.
מחיר מנוי צפייה משולב לכל מופעי פסטיבל ישראל ושלושת ערבי פסטיבל הג'אז: 225 שקלים. פרטים נוספים באתר הפסטיבל: www.israel-festival.org