ימים הפכפכים, מסעירים, גועשים ומלחיצים. השגרה התעופפה לה לזמן לא ידוע והכניסה את עצמה לבידוד כפוי אי־שם בחסות הווירוס הכי מדובר בעולם. בין שאתם יושבים על הצד המודאג של הסקאלה, ובין שאתם משקיפים בחיוך ממרחבי האופטימיות, הסירה של כולנו חטפה טלטלה ושואפת לשמור על איזון יציב בין גלי ההנחיות, המבזקים והתחזיות.
אוויר נקי מזיהום סביבתי ומחשבתי. צאו למרחבים לשחרר את הראש ואת הגוף אוויר נקי מזיהום סביבתי ומחשבתי. צאו למרחבים לשחרר את הראש ואת הגוף
אוויר נקי מזיהום סביבתי ומחשבתי. צאו למרחבים לשחרר את הראש ואת הגוף
(צילום: אורי שיר)
ברפואה הסינית חשוב לנו לשמור על מצב הצ'י. בתרגום חופשי נתרגם צ'י לאנרגיה, אם כי זה מעט מחטיא את המטרה, כיוון שצ'י הוא חומרי ואל־חומרי גם יחד. לדוגמה - האוויר שאנחנו נושמים הוא צ'י, ומצד שני דם הוא צורה דחוסה של צ'י. זה גם מתאר את היחסיות בין הדברים. הראשון, האוויר, הוא יאנג במהותו - הוא קל והוא אל־חומרי (לא ניתן לתפוס אותו); ואילו דם הוא יין - דחוס, נוזל, כבד ובעל צורה מוחשית.
אז יש לנו יאנג ויין ויש לנו צ'י, והרפואה הסינית שואפת כל העת לאזן בין הגורמים האלו. מצד אחד לשמור שיהיה די צ'י לקיום תהליכי החיים, ומצד שני לשמור שהצ'י הזה יזוז בצורה הנכונה, שלא יהיו תקיעויות, ונוסף על כך שיהיה לנו איזון נכון בין הגורם המחמם (יאנג) לגורם המקרר (יין).
בבואנו לעזור בימים אלו, הגישה תהיה בראיית מכלול הגוף והנפש למתן עזרה אופטימלית למצב. אז קבלו כמה טיפים לשמר ולטפח את הצ'י, לשמור על היאנג ועל היין ולהיות בהרמוניה גם בימים מאתגרים:
1. מזון חם זה מושלם - כדי שהצ'י יהיה חזק ובריא חשוב להקפיד על שתייה ועל אכילה של מזון חם ומבושל. כך אנו מחזקים את היאנג, שהוא הגורם המחמם, מפזר הקור והמניע, וכך גם מחזקים את הצ'י. ככל שהצ'י הבריא חזק יותר, כך קשה לצ'י המחלה להיכנס. בעצם, המערכת האמונה על הפיכת המזון והשתייה לצ'י בריא היא מערכת העיכול, ולכן יש חשיבות מכרעת לכל מה שאנחנו מכניסים לפה.
ככלל, ברפואה הסינית נעדיף תמיד מזון חם ומבושל על פני מזון קר. המעיטו במתוקים המייצרים ליחה וכן באוכל תעשייתי. צ'י מזין לא תמצאו בו. דברים אלו טובים ויפים מן הסתם גם לימים נטולי קורונה.
השתדלו להוריד מזון קר. קר - הן בטמפרטורה (ישר מהמקרר) והן כזה שהוא קר באיכותו. פחות סלט חי, למשל. העדיפו בישול, אידוי והקפצה של הירקות. מרקים זה מצוין: מרק עוף, מרק ירקות, מרק כתום וכל סיר מהביל שמתחשק לכם. וכן, תתפלאו - מרק הוא אופציה נהדרת גם לארוחת בוקר.
דייסות הן המלצה חמה, תרתי משמע. אמצו אותן באהבה. דייסת קוואקר היא מצוינת, כי לקוואקר איכויות מרגיעות נפש ומחזקות צ'י. עדיף לבשל במים ולהוסיף מייפל (או סילאן או דבש), קינמון, פירות יבשים או כל דבר אחר שאתם אוהבים. בישול בחלב וצריכת חלב בכלל מייצרת ליחה ופוגעת ביצירת הצ'י.
כל תבשיל שתכינו - בשרי, צמחוני או טבעוני - יהיה נהדר כל עוד הוא מבושל וחם. אפשר להדגיש את הירקות הכתומים, שכן הם מחזקים מאוד את הצ'י. אפשר להוסיף לתבשילים תבלינים שיש בבית, כמו ג'ינגר או קינמון שאיכותם מחממת. גם בצל ,שום, צ'ילי וציפורן יעשו לכם רק טוב.
2. הפחיתו בצריכת הקפה. הקפה מתיש את צ'י הכליות של הגוף. הכליות ברפואה הסינית (וכן שאר האיברים הפנימיים) מביעים רעיון רחב יותר מאשר האיבר המערבי. ברפואה הסינית הכליות הן הבסיס ליין וליאנג בכל הגוף. כשהכליות חזקות כל תפקודי הגוף הפיזיולוגיים תקינים. דוגמה לאבחון פשוט למצב של כליות חלשות היא כהוּת גדולה מתחת לעיניים. אם זה המצב אצלכם, הכליות "הסיניות" שלכם חלשות, וכדאי לחזק ולחמם כפי שהצענו בטיפ הראשון, בתוספת של קטניות כהות למזון והקפדה יתרה על בישול איטי לאורך זמן והימנעות מקפה.
צ'פרו את עצמכם בתה צמחים. קפה מתיש את צ'י הכליותצ'פרו את עצמכם בתה צמחים. קפה מתיש את צ'י הכליות
צ'פרו את עצמכם בתה צמחים. קפה מתיש את צ'י הכליות
( צילום: שאטרסטוק)
מחפשים מה לשתות? קחו קצת צמחים מהגינה וצ'פרו את עצמכם בתה צמחים, בתה ירוק או במים חמימים עם נגיעות לימון וג'ינג'ר. במצבי קור הימנעו מנענע כיוון שאיכותה מקררת.
3. יותר מתמיד - ישנים טוב. התנתקו מהמסכים ומהעדכונים השוטפים, מהסדרות הממכרות ומהניקורים על הספה. הכול יחכה למחר בבוקר. עייפים? לכו לישון. במיטה. יש חשיבות לזמן השינה. השינה חשובה לחיזוק הגוף והנפש, אז השתדלו לא ללכת לישון מאוחר. מקסימום תקומו מוקדם יותר. רווח נקי.
4. זזים, נהנים ומניעים את הצ'י. זוכרים את חשיבות התנועה של הצ'י? הפעילות הגופנית חשובה להנעת הצ'י בכלל, ובוודאי בזמנים של מתח. צאו למרחבים, לשדות הירוקים, לפרדסים ולמטעים סביב הקיבוץ. קחו את עצמכם להליכה או לריצה כדי לשחרר את הראש ואת הגוף מהמחשבות. זו תקופה משגעת. הכול פורח במרחק אפס. אין כמו הטבע כדי להזין את העיניים ואת הרגש באופטימיות. נוסף על כך, האוויר שאנו נושמים עוזר ביצירת הצ'י המזין, ונודעת חשיבות מרובה לנשימת אוויר נקי מזיהום סביבתי ומחשבתי.
הרבה בריאות.
הכותבת שרון גמזו היא Dip.Ac.Herb, מטפלת ברפואה סינית ובפרחי באך, בעלת קליניקה בתל יוסף 052-8496864