התפרצות הקורונה גוררת איתה גם שינויים גדולים במצב הכלכלי של משפחות רבות. אנשים מפוטרים או מוצאים לחל"ת, השקעות מאבדות מערכן ואי הוודאות גדול. כולנו מקווים שההסגר יסתיים במהרה ונוכל לחזור לפעילות כלכלית רגילה, אולם אנחנו חייבים גם להתאים את עצמנו למצב. זה לא זמן להיתפס לפאניקה או לשקוע בדיכאון. הדרך להתמודדות פיננסית נכונה של משק הבית עם המשבר היא תכנון, מעקב ויצירתיות.
2 צפייה בגלריה
להתייעץ עם המומחים
להתייעץ עם המומחים
להתייעץ עם המומחים
(צילום: shutterstock)
הצעד הראשון הוא להבין מה מצבנו האמתי כעת. זה נשמע טריוויאלי, אבל תופתעו לגלות כמה מאיתנו משקרים לעצמנו, או סתם לא מודעים לכמה הם מוציאים בחודש על ביגוד, למשל. צרו טבלה באקסל, שבצד אחד רשומות ההכנסות שלכם ובצד השני ההוצאות.
בצד ההכנסות הפרידו בין הכנסה קבועה, כמו משכורת או קצבה, להכנסות חד פעמיות כמו מתנה או ירושה.
גם בצד ההוצאות כדאי להפריד בין קבועות כמו שכר דירה להוצאות מזדמנות וגם לקטלג אותן על פי התחום. חשוב לערוך את הטבלה הזו בכנות אל מול פירוט נתוני האשראי שלנו. פעמים רבות אנחנו מעגלים פינות וסכומים או לא מודעים על מה שאנחנו מוציאים (לדוגמא: סיגריות).
כעת, כשהבנו את מצבנו עד היום, הגענו לשלב הכואב. נסו להעריך מה השינוי הצפוי בזמן הקרוב. כמה נרד באחוזי המשרה, עד כמה ההכנסה שלנו צפויה להיפגע, אילו עוד הוצאות נוספו לנו עכשיו כשהילדים בבית כל היום. בסופו של דבר נתכנס למספר שמהווה את פער ההכנסה שלנו: כמה כסף אנחנו באמת צריכים כדי לגמור את החודש?
עם הסכום הזה בראש אנחנו ניגשים לקבל החלטות קשות. באילו הוצאות אנחנו מקצצים? אילו הוצאות אנחנו מפסיקים לחלוטין? מה הכרחי ומה נחמד שיהיה בהוצאות שלנו? האם באמת חיוני להוציא 1,000 שקלים בחודש על ציוד ספורט?
כדי להקל על ההחלטות כדאי לחלק את ההוצאות שלנו למותרות מול צרכים. נכון, הגבול ביניהן לא תמיד ברור, סיגריות למעשן הן צורך או מותרות? אך זו בדיוק המשימה שלנו כאן: לבודד את מה שאפשר בלעדיו.
חוץ מטור ההוצאות יש גם את טור ההכנסות, שגם אותו אפשר לשפר. נסו למצוא מקורות הכנסה נוספים, כאלה שאפשר לקיים מהבית. יש כל מני אפשרויות כמו תרגומים, תמלולים, מסחר מקוון, יצירת תוכן, שיעורים פרטיים אונליין ועוד. כל עבודה מכבדת את בעליה, במיוחד בימים אלה.
2 צפייה בגלריה
לצמצם הוצאות, להגדיל הכנסות
לצמצם הוצאות, להגדיל הכנסות
לצמצם הוצאות, להגדיל הכנסות
(צילום: shutterstock)
אפשרות יצירתית נוספת להגדיל את ההכנסות היא לקיחת הלוואה. היום מצבנו אולי לא פשוט, אך אנחנו יודעים שהמצב הזה זמני ובקרוב נחזור לפעילות מלאה. על מנת להקל על התזרים ניתן לבחון אפשרות של מיחזור הלוואות קיימות שההחזר החודשי עליהן מכביד על התזרים. חשוב לשים לב כי בראיה לטווח ארוך נשלם יותר ריבית מצטברת בדרך זו. אנשים נוטים לבחון כדאיות הלוואה רק בגובה הריבית ושנות ההחזר אך ישנם פרמטרים חשובים לא פחות בטווח הקצר: מה יכולת ההחזר שלנו? האם ניתן יהיה לסגור את ההלוואה ללא קנסות כאשר מצבנו יתייצב? האם הגוף ממנו אנחנו לוקחים את ההלוואה יציב ומוכר?
במשקי פיננסים מבית משקי הקיבוצים קיימת היכרות מעמיקה עם הצרכים של חברי הקיבוצים. בימים אלו נבנו בארגון מסלולי הלוואות שונים על מנת לנסות ולתמוך בחברי הקיבוצים בתקופה זו.
מוזמנים גם בימים אלו, כמו תמיד, לפנות אל המומחים שלנו במשקי פיננסים לכל שאלה או התייעצות וזאת על מנת לסייע לכם לקבל את ההחלטות הנכונות עבורכם.
הדבר החשוב ביותר בתהליך הוא להיות אמיתי וכן, לא לטמון את הראש בחול ולא להילחץ. שתפו את בני הבית במצב המשתנה וגייסו אותם לטובת העניין. כן, גם את הילדים. תתפלאו כמה הם מבינים וכמה הם נכונים לסייע בתהליך.
משקי פיננסים אגש"ח בע"מ הינה חברה בת בבעלות מלאה של משקי הקיבוצים. החברה קמה על מנת לסייע במימון חוץ בנקאי לחברי קיבוצים הנתקלים לעיתים בתמחור יתר וריביות גבוהות בעת לקיחת הלוואות מהמערכת הבנקאית.
מוזמנים ליצור קשר באתר משקי פיננסים - לחצו כאן.
פורסם לראשונה: 13:50, 26.03.20