התפשטות נגיף הקורונה בעולם ובישראל, וההגבלות המוטלות על הציבור בכלל ועל היצרנים בפרט, מהווים אתגר של ממש לכלכלה העולמית, לשרשרת האספקה ולהמשכיות הייצור במפעלים. בריאות הציבור, שהיא המשימה בעלת החשיבות הראשונה, מעמידה אתגר של שימור הייצור והאספקה למשק ולכלכלה כולה. מרים דרוק, מנכ"לית איגוד התעשייה הקיבוצית, טוענת שאנו נמצאים במצב משברי שלא ניתן להתייחס אליו אחרת, ופועלת לעזור למפעלים בהקלות.
1 צפייה בגלריה
מרים דרוק. המפעלים נערכים למצב החדש |
מרים דרוק. המפעלים נערכים למצב החדש |
מרים דרוק. המפעלים נערכים למצב החדש |
(צילום: באדיבות איגוד התעשייה הקיבוצית)
משבר הקורונה הביא איתו עלייה בהוצאות בצל הירידה בהיקפי הייצור. משבר כזה יכול ליצור קושי אדיר של תזרים לאותם מפעלים ותעשיות המתקשים להתקיים והנמצאים במצב משברי גם ללא הקורונה.
לנוכח המצב, המפעלים מגלים אחריות לבטיחותם ולבריאותם של העובדים, והם מחויבים לנהוג על פי הנחיות משרד הבריאות. עם זאת, ההגבלות הללו מוסיפות למפעלים הוצאות. כך למשל, סידורי ההסעות - הדורשות אדם אחד בספסל כדי לשמור על מרחק בטיחות של שני מטרים בין אדם לאדם - מכפילים את כמות רכבי ההסעות.
בינתיים המפעלים נערכים למצב החדש ולהגבלות הנובעות ממנו: מעבר לעבודה בשתי משמרות כדי להקטין את מספר העובדים במרחב ולרווח את אולם הייצור; השארת פסי הייצור החיוניים; הקטנת מספר העובדים; חיפוש פתרונות יצירתיים, כגון עבודה מהבית תוך כדי שימוש במערכות תקשורת ובוועידות אינטרנטיות.
האיגוד מתעתד לפנות לממשלה בבקשה שזו תגדיר את המפעלים כחיוניים למשק, כדי שהייצור יימשך ולא יושבת. הוא גם מרכז את המידע הרלוונטי להגדרת המפעל כחיוני במקרה שתהיה החמרה בהנחיות והמשק יעבור למצב חירום. כמו כן עוזר האיגוד למפעלים בסוגיות של כוח אדם ושל ההתמודדות עם האספקטים השונים הנוגעים לעובדים במפעל, כמו ניקיון, סטריליות, חיטוי, אוכל, עמדות מרוחקות לעבודה ודילול העובדים. על פי ההנחיות נסגרו חדרי האוכל במפעלים, וחדרי הישיבות הוגבלו לכמות משתתפים שאינה עולה על עשרה, לפי ההוראות.
הקלה בתשלומים
מעבר לדאגה לבריאות ולביטחון העובדים, האיגוד עוזר בטיפול בשרשרת האספקה שנפגעה ומושפעת מהמשבר העולמי. יש עזרה בטיפול במחסור בחומרי גלם, בהובלה ובשחרור סחורות המשונעות דרך האוויר והים, בעדיפות למכולות.
ויש כמובן גם הממד הכלכלי, העלול לחנוק את המפעלים הנדרשים להמשך תשלומים. כרגע מסתמנת הקלה של המדינה בדרישה לתשלומים השוטפים. כך למשל נדחה תשלום המע"מ, וחברת החשמל ומכבי האש אף הם נערכים לתת הקלות.
לדברי דרוק, יש מפעלים שהרזרבות שלהם אינן מאפשרות להכיל משבר כזה, שלא נראה שיסתיים בקרוב, ולכן כל הקלה של המדינה לגבי התשלומים היא הכרחית.
"כמו שיש מפעלים שיפגעו מהמשבר", היא אומרת, "יש מפעלים הנדרשים כעת לייצור מוגבר: שימורים, תרופות, נייר ועוד". דרוק אומרת שעדיין מוקדם להעריך את הנזק שיצר משבר הקורונה. "זו סיטואציה שיוצרת פגיעות, ואי אפשר להתייחס למצב שנוצר אלא כמשבר".
איגוד התעשייה הקיבוצית, שהוא חלק מהתאחדות התעשיינים בארץ, מייצג ומקדם את התעשייה הקיבוצית, שהיא התשתית הכלכלית העיקרית של הקיבוצים, ומייצג מעל 250 מפעלים הפרושים על פני כל הארץ, בהיקף מכירות של עשרות מיליארדי שקלים בשנה בארץ ובחו"ל. בעשור האחרון הצמיחה היא בעיקר בחברות בנות שהוקמו בחו"ל. רק לאחרונה דווח כי מכירות מפעלי הקיבוצים הגיעו בשנה שעברה לשיא של 46.8 מיליארד שקלים.