2020 רק התחילה, אבל כבר כעת ברור לחלוטין שהיא תהיה בסימן מחלת הקורונה - המגפה העולמית החמורה ביותר בשנים האחרונות. עם כל יום שבו נדבקים וחולים עוד ועוד אנשים, גם בקיבוצים סובלים מההשפעות של הווירוס ומההגבלות המחמירות שהנהיג השלטון בארץ.
1 צפייה בגלריה
חיילים מגרעין צב"ר שבבידוד במלכיה מקבלים אספקה.
חיילים מגרעין צב"ר שבבידוד במלכיה מקבלים אספקה.
חיילים מגרעין צב"ר שבבידוד במלכיה מקבלים אספקה.
(צילום: בשמת בן-ארצי)
בשל ריבוי המבודדים בתנועה הקיבוצית, שמספרם מוערך ב־270, החליטו הקהילות השונות להתגייס לעזרתם באקט של ערבות הדדית, גרסת הקורונה. וכמובן, ישנם הנזקים החמורים לענפי החקלאות, התיירות ואפילו הבנייה - וזה עוד לפני שהוזכרו מסיבות פורים, מרגעי השיא בלוח השנה, שחלקן הוסרו מסדר היום. מסע ברחבי הקיבוצים בעקבות הנגיף המטריף את העולם.
כפר סאלד // "צוות תמיכה נפשית ורגשית עומד בקשר עם המבודד"
בכפר סאלד החליטו שכל מי שמושפע מהתפשטות הווירוס יזכה למענה אישי. החברים החוזרים מחו"ל התבקשו ליידע את צח"י, כדי שזה יוכל לסייע במה שדרוש, גם לאלו השבים ונדרשים לבידוד או למגבלות תנועה כלשהן, וגם לבני זוג או למשפחות, אם יש.
מירי יציב, דוברת צח"י של הקיבוץ, אומרת שהעזרה מתבטאת בקניות במרכול על ידי מתנדב ומשלוח עד לבית המבודד. "במקרים שמדובר בזוג או במשפחה המתגוררת בבית קטן ויש צורך בהפרדה - נקצה דירה חלופית, וכמו כן נסייע בניוד הילדים אל מוסדות החינוך ומהם".
מה עוד אתם מתכננים לעשות?
"צוות תמיכה נפשית ורגשית עומד בקשר עם המבודדים. המוטו הוא: בבידוד, אבל לא לבד. הקהילה מנסה לעשות כל מה שאפשר כדי שהמבודד ירגיש בודד פחות. הוצאנו מכתב הסברה לכל השבים מחו"ל, ויש שיתוף פעולה מתוך מטרה לשמור על הקהילה".
ומה לגבי פורים?
"אירועי פורים לא בוטלו בינתיים (נכון למועד סגירת הגיליון, מ"ר), אך כל מי שחזר מכל מדינה בעולם בשבועיים האחרונים התבקש שלא להגיע. המבודדים יוכלו להשתתף דרך שידור חי בפייסבוק ויקבלו אלכוהול עד הבית".
גבעת ברנר // "למען המבודדים מביאים דואר, משלוחי מצרכים ואפילו ספרים מהספרייה"
בגבעת ברנר מעריכים כי כ־150 בתי אב (מתוך 800 בקיבוץ) בבידוד ביתי, וזאת בשל השבתת התיכון האזורי ברנר, שבו אותר בשבוע שעבר נער חולה קורונה. התלמידים הונחו להישאר סגורים בחדרם ולא לבוא במגע עם שאר בני המשפחה, כדי לא לסכן אותם בהדבקה. מעבר לכך, יש גם אנשים שחזרו מחו"ל ונדרשו לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות.
אחת ההשפעות של בידוד רבים מתלמידי התיכון נוגעת למסיבת פורים. בדרך כלל התיכוניסטים הם אלו המפעילים את הדוכנים עבור הילדים הקטנים בפורים, והשנה התנדבו ההורים להפעילם במקומם.
אבי בלין, מנהל הקהילה, מוסר שהוועד המקומי - בשיתוף האגודה השיתופית של הקיבוץ - אסף מתנדבים שפועלים למען המבודדים: להביא עבורם דואר; להכין להם משלוחי מצרכים מהמרכול; להחליף להם ספרים בספרייה; ואפילו לאפות להם עוגות. "מאחר שלא ברור אם זה ייגמר בקרוב, אנחנו רוצים שיהיו הרבה גורמים שיוכלו לעזור", הוא אומר.
יש בקיבוץ בית מוגן ובית סיעודי שבהם קשישים הנכללים באוכלוסיית הסיכון לקורונה. שם נערכים לצמצום המבקרים. "זהו אירוע מורכב", הוא אומר. "צריך לחשוב מה מתאים ולא לפעול על אוטומט". מדי יום ביומו נפגשים גורמי הקיבוץ עם הוועד המקומי להיערכות לגבי ההמשך.
מלכיה // "מרגשת במיוחד ההתגייסות הקהילתית למען החיילים הבודדים שבבידוד"
בקיבוץ מלכיה מארחים כבר 11 שנים את החיילים הבודדים המגיעים ארצה להתגייס לצה"ל במסגרת גרעין צב"ר. השנה משתכנים בקיבוץ חיילים וחיילות בודדים מאירופה. רבים מהם סיימו זה עתה קורס של שלושה חודשים במחווה אלון ונפגשנו שם עם הוריהם בטקס הסיום.
הנחיות הצבא מחמירות מאלה של המדינה, ולכן כל החיילים והחיילות שבאו במגע עם אנשים מחו"ל נצטוו להיכנס לבידוד. שישה מתוך שבעת החיילים שנדרשו לבידוד גרים בקיבוץ.
ההוראה יצרה בלגאן, משום שהם חולקים את החדר בקיבוץ עם עוד חייל או עוד חיילת. אלה שבבידוד - נותרו בחדר; ואלה שלא - נאלצו לעבור לחדר אחר בקיבוץ.
בשמת בן־ארצי, רכזת הגרעין, מוסרת שהמשפחות המאמצות של החיילים במלכיה התגייסו לפנק אותם - בארוחות מושקעות, בעוגות ובמשלוחי מנות. "הקהילה התגייסה, וזה מחמם את הלב", היא אומרת. את זמנם מעבירים החיילים בעיקר מול הנייד והלפטופ, וביום יפה אפשר לשוחח מרחוק דרך החלון.
במלכיה לא התבטלו חגיגות פורים, אבל שבת גרעין - סופ"ש של גיבוש וכיף לכל החיילים הבודדים - נדחתה כרגע למועד אחר.
"הערבות ההדדית הייתה ועודנה הסמל של הקיבוצים ושל התנועה הקיבוצית, אבל מרגש לראות בכל פעם מחדש כיצד היא באה לידי ביטוי הלכה למעשה", אומר ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית. "מרגשת במיוחד ההתגייסות הקהילתית למען החיילים הבודדים שנקלעו לסיטואציה לא פשוטה, ללא משפחה קרובה בארץ, והקיבוץ כולו נרתם למענם ולמילוי כל צורכיהם בסיטואציה הלא פשוטה הזו".
פורסם לראשונה: 13:39, 13.03.20