הקורונה שיבשה את השגרה והותירה רבים ללא מענה, אך בקיבוצים היא גם היוותה זרז חיובי - הרבה צעירים, בני 18-40, חזרו לעשרות קיבוצים. המהלך הבא - החל תהליך הקמת ועדת צעירים, ואתם מוזמנים להצטרף.
2 צפייה בגלריה
המדריך לפיתוח תחום הצעירים
המדריך לפיתוח תחום הצעירים
המדריך לפיתוח תחום הצעירים
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, בשיתוף מרכז המועצות האזוריות, יזמה מפגש דיגיטלי ראשון מסוגו למובילי תחום הצעירים בקיבוצים.
המפגש, שהיה יריית הפתיחה לבניית פורום ארצי, כלל כ- 130 משתתפים ומשתתפות שהתחברו מכל חלקי הארץ, מחבל אילות ועד קיבוץ דן, וביניהם מנהלות מרכזי הצעירים, רכזי ועדות צעירים, מנהלי קהילה. צעירים (ולא רק) שאכפת להם ורוצים לקדם ולפתח את תחום הצעירים. המטרה הרחבה היא בניית פורום ארצי למובילי הצעירים בכדי ללמוד, לקבל כלים ולפתח את תחום הצעירים, בנפרד וביחד.
קראו גם:
את המפגש יזמה רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, בשיתוף פעולה עם מרכז המועצות האזוריות והוא כלל, בין היתר, הרצאה של ד"ר נעמה מירן, מנכ"לית קרן גנדיר, בת גבעת ברנר והיום תושבת קיבוץ גת, שחשפה בפני המשתתפים את תמונת המצב של הצעירים בתקופת הקורונה וקיימה שיח על המקום וההשפעה שיש למובילי תחום הצעירים והקהילה - דווקא בתקופה זאת.
בהמשך המפגש הושק בבמה החגיגית 'המדריך לפיתוח תחום הצעירים' הכולל מידע על מאפייני הצעירים בקיבוצים, כלים להקמת ועדת צעירים ולבניית תוכנית עבודה שנתית, מעורבות צעירים בהנהגה ועוד. לאחר מכן עלו עמיחי זיגר (דפנה), סמדר כהן (חצור) ובר אלמקייס (החותרים) ששיתפו וסיפרו על תהליך הקמת ועדת הצעירים בקיבוצם, יזמות צעירה ופרויקטים שוועדת הצעירים מובילה בקורונה ובשגרה. לבסוף, התחלקו כל משתתפי המפגש לחדרי דיון להיכרות מצומצמת יותר ושיח על הנושאים שמעסיקים אותם בימים אלו.
2 צפייה בגלריה
רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית
רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית
רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית
(צילום: דנה בר-און)
רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים אמרה לאחר המפגש: "מדהים היה לראות את ההיענות למפגש וזה רק ממחיש את הצורך הממשי בהקמה ופיתוח של ועדות צעירים בקיבוצים. ועדות שיסתכלו בפריזמה רחבה על הצעירים בגילאי 18-40, בחלוקה לפי סטטוסים (חיילים, משוחררים, סטודנטים, צעירים ללא ילדים ומשפחות צעירות) עם דגש על כלל הצעירים שגרים בקיבוץ, בנים ובנות, משפחות נקלטות מבחוץ, שוכרים, תושבי הרחבה וכל צעיר וצעירה שחיים בקיבוץ. ועדות שיהוו פלטפורמה וקרש קפיצה להתפתחות ולמעורבות של הצעירים בקהילה הקיבוצית, באזור ובחברה הישראלית".
מירב בן שימול (מצובה), ראש תחום חינוך, רווחה וקהילה במרכז המועצות האזוריות: "הצעירים במרחב ההתיישבותי יודעים מה הם רוצים! תפקידנו הוא להנגיש להם את השירותים ולהקנות להם את הכלים, על מנת שיהיו מעורבים בקהילה ויהפכו את הקהילה למשמעותית ורלוונטית עבורם. כיום, במציאות שנכפתה עלינו, אנו מבינים שככל שנעצים את הקהילה - נוכל לחזק את הערבות ההדדית ואת החוסן הקהילתי. אנחנו שמחים על השותפות עם התנועה הקיבוצית בתקווה לפתח ולטפח תוכניות נוספות
ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית, עפרי רביב, אמר כי "המפגש הוא חלק מהתהליך שעוברת התנועה הקיבוצית, מתקופות המשבר ללא הצעירים לתקופה בה הקיבוץ הומה ורוחש בצעירים ממגוון גילים. מטרתנו היא ללוות את הקיבוצים להתמודדות מיטבית עם צרכי הצעירים, והעצמת הצעירים למיצוי פוטנציאל ההובלה בקיבוץ, באזור הגיאוגרפי ובחברה הישראלית".
המעוניינות והמעוניינים לקבל את המדריך הדיגיטלי - שלחו בקשה לדוא"ל: hareshettkz@gmail.com
הצטרפו אל רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית גם באתר האינטרנט ובעמוד הפייסבוק.